DELEN

Het belang van mond tot mond reclame mag niet onderschat worden. De consument weet al langer dat voorgekauwde contentmarketing alleen maar zegt wat je wilt dat het zegt, terwijl ze bij mond tot mond reclame eerder rekenen op de objectieve mening van de consument die informeert vanuit z’n eigen praktijkervaringen. Net daarom kan goede mond tot mond reclame een schwung geven aan je naamsbekendheid, terwijl negatieve reacties dan weer catastrofaal kunnen zijn voor je verkoopcijfers. Wat is mond tot mond reclame en hoe kan je mond op mond reclame maximaal uitspelen? Ik leg het uit en geef meteen ook een aantal tips voor mond aan mond reclame.

Wat is mond tot mond reclame?

Er is sprake van mond tot mond reclame wanneer niet-medewerkers producten of diensten van een bedrijf met elkaar bespreken. De informatie gaat daarbij over van mond tot mond. Mond tot mond reclame kan bijvoorbeeld binnen een gezin gebeuren, maar ook op straat of op een grotere schaal. Virale marketing, weblogs of online reviews kunnen eveneens onder de noemer van mond op mond reclame vallen.

  • Mond tot mond reclame is goedkoop
  • De geloofwaardigheid van mond tot mond reclame is hoger
  • Mond tot mond reclame is altijd doelgericht
  • Mond tot mond reclame is nauwelijks meetbaar en lastig te sturen
  • Mond tot mond reclame kan foute informatie bevatten
  • De kans dat consumenten over negatieve ervaringen berichten is 700% groter dan dat ze over positieve ervaringen berichten.

Zorg dat er iets is om over te spreken

Enkel wanneer je product of dienst vermeldenswaardig is, kan mond tot mond reclame plaatsvinden. Indien je een eenvoudig product hebt waarvan er dertien in een dozijn zijn, kan je bijvoorbeeld een leuke foto of een hilarische quote op de verpakking toevoegen. Ook via virale marketing kan je het product vermeldenswaardig maken. Lever je diensten? Zorg er dan voor dat je klanten helemaal tevreden zijn en lever net dat tikkeltje extra service, waardoor klanten je graag aanraden bij anderen die naar een dienstverlener in je branche zoeken.

Blijf hangen in de herinneringen

Mond tot mond reclame zal natuurlijk enkel werken wanneer men je herinnert. Bouw daarom aan naamsbekendheid, kies een iconische naam of werk aan berichtgeving die snel viraal gaat. Durf ook gewoon oud-klanten opnieuw aan te spreken, bijvoorbeeld door middel van een nieuwsbrief. Zo gaat je naam niet verloren in de wirwar van aanbieders en blijf je ook enkele quadrimesters later nog steeds de vruchten van mond tot mond reclame plukken.

Neem drempels weg

Niet alleen moeten je klanten tevreden zijn, bovendien moeten ze ook bereid zijn om over je product of dienst te praten. Bij sommige producten is dat eenvoudiger dan bij andere. Zo gaan we niet zo snel condooms aanraden omdat de ribbeltjes extra fijn voelen of de smaakjes gewoon lekker zijn. Een leuk weetje delen we daarentegen wel heel graag. Zie het een beetje zoals nu-of-nooitmoeders die hun favoriet luiermerk aanprijzen, maar het daarbij nooit hebben over de stinkende drolletjes of de vieze geurtjes. Soms is het nu eenmaal eenvoudiger om ons niet alles in geuren en kleuren voor te stellen en klanten iets anders te geven om over te praten.

Anderzijds merken we dat sommigen niet graag producten of diensten aanraden uit vrees voor eigen reputatieschade wanneer het uiteindelijk in het honderd loopt. Bouw daarom de verantwoordelijkheid van je boodschappers af, bijvoorbeeld door een niet-goed-geld-teruggarantie of een gratis adviesgesprek aan te bieden.

Durf te vragen

In de definitie van mond tot mond reclame staat nergens dat alles spontaan moet gebeuren. Durf dus ook gewoon te vragen om je product of dienst aan anderen aan te raden. Meer nog: je kan je afgevaardigden zelfs belonen wanneer ze een nieuwe klant aanbrengen. Vraag bestaande klanten om reviews achter te laten, je product aan te prijzen en het heilige woord van je bedrijf te verspreiden. Doe dat natuurlijk enkel wanneer je helemaal zeker bent van een optimale klanttevredenheid, want anders kan dit wel eens als een boemerang in je gezicht terugkeren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here