DELEN

We nemen nogal snel aan dat iemand niet geïnteresseerd is als hij niet reageert op een e-mail. Dat is echter een foute conclusie. Sommige mensen reageren inderdaad niet omdat ze geen interesse hebben. Andere mensen hebben gewoon even geen tijd om te reageren, vergeten te reageren of nemen aan dat het wel zo belangrijk niet zal zijn.

Eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat follow up mails ongelofelijk veel effect hebben. De eerste mail leverde bij een onderzoek bijvoorbeeld een respons op van 18%. Bij de eerste follow up mailing steeg het percentage naar 32%. Bij de derde follow up mailing naar 45% en bij de vierde follow up mailing naar 58%. Een ander onderzoek liet zelfs nog betere percentages zien. Het toont aan hoe belangrijk follow up mails zijn. Het klopt dat het wat onnatuurlijk en opdringerig aanvoelt. Maar om je daaroverheen te helpen, zijn er deze vijf tips voor follow up mails. Onderaan dit artikel is ook een follow-up email voorbeeld te vinden.

# 1. Wacht niet te lang met follow up mails

Veel mensen hebben schrik om te snel follow-up mails te verzenden. Ze denken dat ze zo opdringerig overkomen en ze willen de ontvanger eerst de tijd geven om te reageren. Weet echter dat onderzoek heeft aangetoond dat meer dan 95% van de mensen de mails binnen vier dagen lezen en dat ruim 90% binnen een dag reageert of anders niet reageert. Als je na enkele dagen nog geen antwoord hebt gekregen, is de kans groot dat je nooit een antwoord zal krijgen. Daarom raadt men over het algemeen aan om de eerste follow up mailing twee tot drie dagen na de initiële mail te verzenden. Bij de volgende follow up mailing voeg je daar altijd een paar dagen aan toe.

# 2. Zorg voor context

Probeer altijd eerst het geheugen van de ontvanger op te frissen en voeg daarom een verwijzing naar de eerdere mail toe. Ontvangers reageren sneller als ze weten dat ze eerder van je hebben gehoord. Dat is ook de kracht van een follow up mailing: ergens voelt men zich schuldig omdat er niet werd gereageerd ­– hoe onbeleefd! – en daarom reageert men nu wel. Het is een goed idee om de ontvanger al meteen een uitvlucht te geven. “Het zijn drukke tijden en dus is mijn vorige mail misschien aan de aandacht ontsnapt”, is bijvoorbeeld een goed uitvlucht waar de ontvanger dankbaar gebruik van kan maken.

# 3. Zorg voor toegevoegde waarde

Het is belangrijk om bij elke interactie waarde toe te voegen. Vermijd luie follow-up mails en zorg dat het voor de ontvanger de moeite waard is om de mail te lezen. Zo kan je de ontvanger bijvoorbeeld wijzen op een foutje op zijn website of op een nieuwe webinar die hem wellicht zal interesseren. Zorg dat de follow up maling waarde heeft voor de ontvanger en de kans dat hij reageert neemt meteen toe.

# 4. Neem een CtA op

Moedig de ontvanger van de mail aan om te reageren en maak het de ontvanger gemakkelijk. Dat doe je bijvoorbeeld door alvast een afspraakdatum voor te stellen of door de ontvanger aan te geven dat hij op het volgende linkje moet klikken voor meer informatie. Dat kan ook heel eenvoudig zijn, met bijvoorbeeld een “Laat me weten wat je ervan vindt.” Laat follow up mails nooit vaag en dubbelzinnig, maar wees heel concreet. Dat geldt ook voor de CtA.

# 5. Durf te experimenteren

Wat het beste werkt, is sterk afhankelijk van jouw doelgroep. Daarom is het aan te raden om altijd verschillende follow up mails uit te proberen. Op basis van de responscijfers kan je dan achterhalen wat werkt en wat niet werkt. Zo blijkt uit eerdere experimenten dat video’s toevoegen aan follow up mails de CTR met ruim 300% kan verhogen. Dergelijke creatieve experimenten kunnen dus ongelofelijk goede resultaten opleveren.

Follow up email voorbeeld

Op basis van de bovenstaande tips voor follow-up mails hebben wij een follow up email voorbeeld voor je opgesteld. Dit follow-up email voorbeeld is geschreven voor gastblogmailings. De ontvanger kreeg eerder een aantal voorstellen en titels, maar reageerde niet.


Hoi {Naam},

Ik heb je vrijdag enkele ideeën voor een leuke blog gestuurd. Je wilde ze wellicht eerst even beter bekijken voordat je reageerde.

Ik ben enorm enthousiast om voor de website Guestpost.be te schrijven, dus heb ik dit weekend al even een opzet gemaakt voor een artikel.

Bekijk de opzet via de volgende link {Link}

Wat vind je van dit voorstel?

Laat het mij zeker weten als je graag hebt dat ik iets toevoeg of weglaat. Of als je een beter idee hebt, want jij bent per slot van rekening de expert.

Alvast een fijne week,

Mark


Zorg ervoor dat alle follow-up mails een meerwaarde zijn en overdrijf niet. Over het algemeen raadt men aan om minstens vijf follow-up mails te verzenden en om er niet meer dan tien tot twaalf te verzenden. Je mag wel wat opdringerig zijn, maar je hoeft nu ook niet te stalken met al je follow up mails!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here