Er zijn verschillende zoekmachines waarmee het mogelijk is om te navigeren op het internet. De zoekmachine Google is veruit de bekendste, maar daarnaast is ook Bing een populaire keuze. Deze zoekmachine werd in 2009 gelanceerd en heeft al jaren een groeiend aantal gebruikers. Het wereldwijde marktaandeel bedraagt ongeveer 2,5%. Een peulenschil ten opzichte van Google, maar toch niet onbelangrijk. Wil jij deze gebruikers ook bereiken en wil je adverteren op het internet? Dan is Microsoft Advertising wellicht iets voor jou.
Voordelen van online adverteren via Microsoft Advertising
De zoekmachine van Microsoft is dan wel niet de bekendste zoekmachine, maar de online marketeer mag het daarom nog niet links laten liggen. Het marktaandeel van deze zoekmachine is namelijk stijgende. Doordat de concurrentie er lager ligt, is het bovendien voordeliger om te adverteren via Microsoft Advertising. De CPC (kosten per klik) liggen lager dan bij Google Ads, terwijl er toch een groot doelpubliek kan worden bereikt.
Laat het duidelijk zijn dat online adverteren via Microsoft Advertising best wel wat voordelen biedt. Hieronder zijn de voordelen van Microsoft Advertising samengevat weergegeven:
- Een eenvoudige manier om meer verkeer naar je website te brengen
- Betaal per klik, net als bij Google
- Betaal minder per klik dan bij Google
- Mogelijkheid om een ander deel van het doelpubliek te bereiken
- Campagnes kunnen gewoon vanuit Google Ads worden geïmporteerd
Weet ten slotte dat Microsoft Advertising niet alleen gaat over online adverteren op de zoekmachine Bing. Microsoft bezit nog allerlei andere platforms, zoals LinkedIn. Met onder meer LinkedIn Profile Targeting kan je heel eenvoudig het gewenste doelpubliek bereiken. Dit wordt buiten LinkedIn enkel door Microsoft Advertising aangeboden.
Microsoft Advertising of Google Ads?
Als het gaat over Microsoft Advertising en adverteren via Google is het zeker geen of-ofverhaal. Adverteren via Microsoft Advertising moet vooral worden gezien als een aanvulling op de Google-campagnes, een aanvulling waarbij er een nog breder doelpubliek kan worden bereikt en dit met lagere kosten per klik. Microsoft links laten liggen, is geen goed idee. En Google links laten liggen, is evenmin een goed idee. Per slot van rekening mogen we niet vergeten dat het meest gezochte woord op Bing nog steeds Google is. Het lijkt onwaarschijnlijk dat Bing het almachtige Google op korte termijn van de troon zal stoten, maar toch is het geen onbelangrijke zoekmachine.
Demografische doelgroep bij online adverteren via Microsoft Advertising
Bij adverteren op internet is het altijd belangrijk dat je je doelgroep kan bereiken. Daarom is het goed om te weten wie de zoekmachine van Microsoft voornamelijk gebruikt. Volgens de cijfers is deze zoekmachine vooral belangrijk in de Verenigde Staten en India, maar je kan Microsoft Advertising zeker ook gebruiken om Belgische consumenten te bereiken. Over het algemeen wordt Bing opvallend vaker gebruikt door ouderen en door mensen met een hoger opleidingsniveau. Is dit jouw doelgroep? Dan is Microsoft Advertising een goede keuze.
Microsoft advertising in de praktijk
De handigste manier om aan de slag te gaan met Microsoft Advertising is door je succesvolle Google Ads-campagnes te importeren. Microsoft heeft het heel eenvoudig gemaakt om dit te doen en het is zelfs een van de dingen die Microsoft aanbeveelt bij het opzetten van je account. Microsoft weet ook wel dat Google nog steeds een stuk sterker staat en dat je er wellicht al adverteert.
Het is wel belangrijk dat je de bestaande Google Ads-campagnes optimaliseert. De zoekmachine van Microsoft wordt namelijk door een andere demografische groep gebruikt, een groep van mensen die misschien andere zoekwoorden gebruiken. Werk dus met aangepaste zoekwoorden en uitsluitingszoekwoorden, dat is heel belangrijk.