DELEN

White paper marketing kan een heel doeltreffende manier zijn om klanten te vergaren of om je te profileren als een ware expert binnen je vakgebied. Een whitepaper maken, is echter niet zo eenvoudig als het lijkt. Wat is een white paper? Wat is een goede whitepaper? En hoe kan ik een white paper maken? Deze en andere vragen over de white paper worden hieronder beantwoord.

Wat is een white paper?

Een whitepaper is een document dat vaak gebruikt wordt in de technologische en financiële wereld om een product, service of concept uit te leggen en te verkopen. Een white paper is een gedetailleerd document dat vaak technische informatie bevat en dat kan worden gebruikt om potentiële klanten te overtuigen van de waarde van een bepaald product of een bepaalde service. Whitepapers worden vaak gebruikt bij de lancering van nieuwe technologieën, zoals de blockchain of een cryptomunt, en kunnen ook gebruikt worden om investeringsmogelijkheden uit de doeken te doen. Tegenwoordig worden whitepapers steeds vaker in andere sectoren gebruikt met het oog op whitepaper marketing. Daarover lees je verder meer.

Kenmerken van een goede white paper

Een goede whitepaper is een document dat helder, gedetailleerd en overtuigend is. Het moet een probleem of een uitdaging aankaarten en een oplossing of aanpak voorstellen. Een goede whitepaper bevat vaak onderzoeken en feiten om de claims te onderbouwen en moet een duidelijk doel hebben, zoals het overtuigen van investeerders of het uitleggen van een technologie aan een breder publiek. Een goede whitepaper heeft vaak een duidelijke inleiding, een goed doordachte structuur, gedetailleerde en goed uitgelegde oplossingen of aanpakken, onderbouwde statistieken en onderzoeken, en een samenvatting of conclusie. En uiteraard moet een goede white paper de lezer inspireren om verder te lezen of actie te ondernemen.

Opbouw van een whitepaper

Een whitepaper is een informatief document dat vaak wordt gebruikt om producten of diensten te verkopen of om zichzelf als expert te positioneren. Een whitepaper is meestal opgebouwd uit verschillende onderdelen. Een white paper begint met een aansprekende titel die de aandacht van de lezer trekt en deze lezer aanzet om verder te lezen. In de inleiding van de white paper wordt vervolgens aangegeven wat de waarde van de whitepaper is en waarom iemand er baat bij zou hebben om de white paper te lezen.

Vervolgens bevat de white paper een scanbaar middenstuk, dat vaak is opgebouwd uit overzichtelijke paragrafen of een checklist of stappenplan. Hierin wordt de inhoud van de whitepaper uitgelegd. Daarbij kan men gebruikmaken van tekstkaders, interviews of cases om het geheel behapbaar te maken. In het slot van de white paper wordt de link gelegd met het product of de dienst die wordt aangeboden en wordt er een zogeheten CtA (call to action) opgenomen. Soms wordt er ook een bronnenlijst toegevoegd, waardoor de betrouwbaarheid van de whitepaper wordt vergroot.

Lengte van een goede whitepaper

Er is geen specifieke lengte voor een goede whitepaper, het is afhankelijk van de inhoud en het doel van de whitepaper. De lengte van een whitepaper kan variëren van een paar pagina’s tot tientallen pagina’s. Het belangrijkste is dat de inhoud van de whitepaper relevant en nuttig is voor de lezer. En dat het voldoende informatie bevat om het doel van de whitepaper te bereiken, zonder onnodig lang te zijn. Over het algemeen is een whitepaper korter dan een e-book, maar langer dan een folder.

Waarom een whitepaper?

Bedrijven kunnen om verschillende redenen een whitepaper opstellen. Een van de belangrijkste redenen om een white paper te maken, is om producten of diensten te verkopen. Whitepapers kunnen worden gebruikt om potentiële klanten te overtuigen van de waarde van een bepaald product of een bepaalde dienst. Dit kan men doen door het uitleggen van een nieuwe technologie of door het presenteren van een of meerdere onderzoeken die de effectiviteit van een product of service aantonen.

Daarnaast kan een whitepaper ook worden gebruikt om een bedrijf of organisatie als een expert in een bepaald veld te positioneren. Door een whitepaper over een specifiek onderwerp te publiceren, kan een bedrijf laten zien dat het op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen en in staat is om bij te dragen aan de discussie en de oplossing.

Ook belangrijk: whitepaper marketing. Whitepaper marketing is een strategie waarbij bedrijven hun whitepaper gebruiken als een marketingtool. Dit kan worden gedaan door de whitepaper gratis aan te bieden op de website of via social media. Door de whitepaper te delen, kan een bedrijf aandacht genereren voor de producten of diensten. Dit kan helpen om leads te genereren. Bedrijven vragen bijvoorbeeld om een mailadres om de white paper naar te verzenden. Op basis hiervan verzamelen bedrijven persoonsgegevens van geïnteresseerden. De weldoordachte marketing funnel doet vervolgens de rest en zet de leads om in klanten. Whitepaper marketing kan een heel doeltreffende manier zijn om persoonsgegevens te verzamelen, maar houd wel rekening met de geldende privacywetgeving.

Zelf een whitepaper maken of een whitepaper laten schrijven

Je kan zelf een whitepaper maken of je kan een whitepaper maken uitbesteden aan een professioneel tekstbureau. Als je zelf een whitepaper maakt, heb je meer controle over de inhoud van de white paper en kun je zorgen dat het goed aansluit bij jouw bedrijf en doelgroep. Echter, het kan veel tijd en moeite kosten om zelf een whitepaper te schrijven, het te redigeren en het te formatteren, vooral als je niet vertrouwd bent met het schrijven van dit soort documenten. Bovendien bespeel je mogelijk niet de juiste snaren en sluipen er wel wat taalfouten in je whitepaper. Dit kan heel onprofessioneel ogen en kan ervoor zorgen dat de white paper niet het gewenste effect heeft.

Laat je door een professioneel tekstbureau een whitepaper maken? Dan heb je de zekerheid dat het een professioneel document zal zijn, met een hoge kwaliteit qua inhoud en opmaak. Bovendien heeft een professioneel tekstbureau heeft de ervaring om de whitepaper op maat te maken van jouw bedrijf en doelgroep. Echter, het kan duurder zijn dan zelf een white paper maken. Bovendien heeft men niet altijd de juiste kennis in huis, waardoor je mogelijk ook zelf moet bijsturen of zelf expertise moet bieden. Uiteindelijk hangt de ideale keuze af van je budget, de tijd die je hebt en de specifieke eisen van de whitepaper.

Zelf een whitepaper maken met dit stappenplan

In dit stappenplan leggen we uit hoe zelf een whitepaper maken mogelijk is. Dit gaat van het bepalen van de doelgroep en doelstellingen tot het verspreiden van de whitepaper. We geven tips bij elke stap, zodat je zeker weet dat jouw whitepaper professioneel en effectief is

1. Doelgroep en doelstelling bepalen

Bepaal voor wie de whitepaper is bedoeld en wat het doel van de white paper is. Is het doel leads genereren, de merkpositionering versterken of specifieke kennis te delen? Dit heeft uiteraard gevolgen voor de redactie van de white paper. Door helder voor ogen te hebben voor wie de whitepaper is en wat het doel van de white paper is, kun je het gerichter schrijven en de inhoud ervan beter afstemmen op de doelgroep.

2. Structuur van de whitepaper vastleggen

Bepaal de opbouw van de whitepaper en hoe de inhoud zich zal ontvouwen. Vooraf bedenk je dus de structuur van de inleiding, de hoofdstukken en subtitels en dergelijke meer. Hierdoor krijg je een duidelijke structuur waar je je tijdens het schrijven aan kunt houden. Zo bekom je een samenhangend verhaal.

3. Inleiding en samenvatting schrijven

Begin met het schrijven van de inleiding en de samenvatting. Hierin leg je uit waar de whitepaper over gaat en wat de lezer van de white paper kan verwachten. Dit geeft de lezer een helder kader waarbinnen hij of zij de rest van de whitepaper kan lezen. Door de samenvatting eerst te schrijven, is het eenvoudiger om te focussen op wat echt belangrijk is.

4. Kern schrijven

Schrijf nu de kern van de whitepaper. Hierin ga je dieper in op de onderwerpen die je in de inleiding en samenvatting hebt aangehaald. Zorg dat de inhoud helder, informatief en relevant is voor de doelgroep.

5. Zelf nalezen en herschrijven

Nadat je de kern van de whitepaper hebt geschreven, is het tijd om het document nog eens goed na te lopen. Hierbij kun je je richten op de leesbaarheid, de logica van de opbouw en of de inhoud relevant is voor de doelgroep. Durf zeker ook te schrappen en voorkom herhalingen.

6. Whitepaper laten proeflezen

Vraag iemand anders om de whitepaper te lezen en feedback te geven. Hierdoor krijg je een objectief oordeel over de inhoud en kun je eventueel nog aanpassingen doen. Dit kan je ook laten doen door een professionele editor.

7. Whitepaper verspreiden

Nu de whitepaper klaar is, is het tijd om het te verspreiden. Dit kun je doen via e-mailmarketing, sociale media of door het aan te bieden op je website. Zo bereik je de doelgroep waarvoor de whitepaper bedoeld is.

Door de bovenstaande stappen te volgen, kan je eenvoudig zelf een professionele whitepaper maken. Het is daarbij enorm belangrijk om de doelgroep en doelstellingen te bepalen, een heldere structuur te gebruiken en de whitepaper na te lezen en eventueel verschillende keren te herschrijven.

Een goede whitepaper maken met deze tips

Een whitepaper is een krachtig instrument om je expertise te delen en jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. Maar om er een waar succes van te maken, moet je wel weten hoe je het moet aanpakken. Hieronder geven we je enkele richtlijnen om een goede whitepaper te schrijven. Van het bepalen van je doelgroep en doelstellingen tot het wekken van vertrouwen bij je lezers, we bespreken alles wat je moet weten om van je whitepaper een succesverhaal te maken.

  1. Begin met het bepalen van je doelgroep en doelstelling. Zorg dat je weet wie je wilt bereiken en wat je wilt bereiken met je whitepaper.
  2. Leg een heldere structuur voor de whitepaper vast. Dit helpt om de tekst overzichtelijk te houden en maakt het voor de lezer makkelijker om de informatie te absorberen.
  3. Schrijf een pakkende inleiding en samenvatting. Hierin leg je het kader van de whitepaper vast en geef je alvast een preview van wat de lezer kan verwachten. Dit moedigt de lezer aan om verder te lezen.
  4. Focus op de kern van de whitepaper. Schrijf over onderwerpen die relevant zijn voor de lezer en geef de informatie op een duidelijke en toegankelijke manier weer.
  5. Zorg dat je de whitepaper naleest en herschrijft. Hierdoor kun je eventuele fouten corrigeren en de tekst aanpassen aan de behoeften van de lezer.
  6. Laat de whitepaper proeflezen en pas eventueel aan. Hierdoor krijg je feedback van anderen en kun je de whitepaper verbeteren.
  7. Verspreid de whitepaper op een effectieve manier. Bijvoorbeeld via e-mailmarketing of op social media.
  8. Wees persoonlijk, voeg anekdotes toe en vermeld bronnen. Dit kan helpen om vertrouwen op te wekken bij de lezer.
  9. Beantwoord alle vragen die je in de whitepaper stelt of die je oproept. Zo blijft de lezer niet met een leeg gevoel achter.
  10. Focus op de lezer. Schrijf met andere woorden voor de lezer en niet voor jezelf of voor zoekmachines. Dit helpt om de whitepaper relevanter en interessanter te maken voor de lezer.

Bij dit alles willen we ook het belang van de zogeheten ‘80% whitepaper regel’ benadrukken. Dit is een gouden regel wanneer het gaat om het opstellen van een whitepaper. De regel betekent dat 80% van de whitepaper uit informatief materiaal moet bestaan en slechts 20% uit promotioneel materiaal. Hierdoor wordt de whitepaper een waardevol document voor de lezer. De lezer krijgt nuttige informatie en kan zelf bepalen of het product of de dienst die wordt aangeboden al dan niet interessant is voor hem of haar. Dit zorgt voor meer vertrouwen in de whitepaper en in het bedrijf dat de whitepaper heeft gepubliceerd.

White paper marketing en het verspreiden van een white paper

Het verspreiden van een whitepaper is net zo belangrijk als een whitepaper maken. Een goede manier om de whitepaper te verspreiden, is door het te delen via e-mailmarketing. Dit kan gebeuren door middel van een nieuwsbrief of met behulp van gerichte e-mails aan mogelijke klanten. Ook sociale media kan een efficiënte manier zijn om de whitepaper te verspreiden, vooral als het gaat om een specifieke doelgroep die actief is op sociale media. Een andere optie is om de whitepaper te delen op specifieke websites of platforms waar de doelgroep zich bevindt. Bijvoorbeeld op specifieke branchewebsites of LinkedIn-groepen. Het is in ieder geval belangrijk om de whitepaper op de juiste plaatsen te delen zodat de juiste doelgroep het document kan lezen en er voordeel uit kan halen. En daar haal ook jij voordeel uit.

Veelgestelde vragen over de white paper en whitepaper marketing

White paper marketing kan enorm krachtig zijn en kan heel goede resultaten opleveren, maar het is wel belangrijk dat je het goed doet. Een whitepaper maken, is zeker niet eenvoudig en hetzelfde kan worden gezegd over whitepaper marketing. Dat je hier mogelijk nog vragen over hebt, is zeker niet onlogisch. Daarom beantwoorden wij hieronder een aantal veelgestelde vragen over de white paper en whitepaper marketing.

  • Wat is een white paper?

Een white paper is een uitgebreid rapport dat gedetailleerde informatie biedt over een specifiek onderwerp. Het is vaak gebruikt als een marketinginstrument om geïnteresseerde lezers te informeren over een product of dienst en om ze te overtuigen van de waarde ervan.

  • Wie kan een whitepaper maken?

Een white paper kan worden gemaakt door een bedrijf of organisatie die een product of dienst aanbiedt, maar ook door een onafhankelijke partij of een onderzoeksinstelling.

  • Wat is het doel van een whitepaper?

Het doel van een white paper is om geïnteresseerde lezers te informeren over een specifiek onderwerp en om ze te overtuigen van de waarde van een product of dienst. Het exacte doel kan echter per whitepaper verschillen. Het is belangrijk om het doel te identificeren voordat je van start gaat met een whitepaper maken.

  • Hoelang moet een goede whitepaper zijn?

Er is geen vastgestelde lengte voor een goede white paper, maar meestal wordt aangeraden dat ze tussen de 8 en 12 pagina’s lang zijn. Maak ze zeker niet te lang, maar ook niet te kort.

  • Hoe kan ik een whitepaper maken?

Er zijn verschillende stappen die je dient te volgen om een goede whitepaper te maken, zoals het bepalen van de doelgroep en doelstelling, het vastleggen van de structuur, het schrijven van de inleiding en samenvatting, het schrijven van de kern, het nalezen en herschrijven, het laten proeflezen en eventueel ook het bijsturen. Je kan ook een white paper template gebruiken om een whitepaper maken eenvoudiger te maken.

  • Hoe verspreid ik mijn whitepaper?

Er zijn verschillende manieren om een whitepaper te verspreiden, zoals het gebruik van e-mailmarketing, het opnemen in een nieuwsbrief, het delen op sociale media of het aanbieden van de white paper op een website of landingspagina.

  • Wat is de 80% whitepaper regel?

Deze regel houdt in dat 80% van de whitepaper uit informatief materiaal moet bestaan en slechts 20% uit promotioneel materiaal. Een whitepaper is in de eerste plaats een informatief of educatief document en is geen verkoperspraatje.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here