Het traditionele denken in onderneming is, dat werken geld oplevert. En werken is continu doorgaan met de taken die moeten worden uitgevoerd. Daar is niets mis mee. Het heeft veel ondernemingen groot gemaakt. Maar wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat je af en toe eens uit de waan van de dag moet stappen. Er zijn steeds meer bedrijven die af en toe met elkaar gaan brainstormen. Waarom doen ze dat en wat levert het een onderneming op?
Wat is brainstormen
Brainstormen is het snel genereren van veel ideeën en denkbeelden over een bepaald onderwerp. Het nemen van een besluit wordt uitgesteld tot er geen ideeën meer naar boven komen. Als je altijd binnen de vooraf vastgestelde lijntjes blijft kleuren, is verandering bijna onmogelijk. En hoe graag we soms ook zonder verandering willen, dit heeft geen toekomst. Omdat de wereld om ons heen dynamisch is, moeten wij dat ook zijn. Ga daarom periodiek met je team een brainstormen over je bedrijf. Of het doel van een bepaalde afdeling, of strategie voor een bepaalde klant.
Geen blokkades
Door dag in, dag uit, gefocust te zijn op je taak, vergeet je de lange termijn. Draagt je werk nog wel bij aan het doel van de onderneming? Is het doel van de onderneming nog wel relevant of is wereld om je heen al veel verder? Het mooie van brainstormen is dat je niet direct een beslissing neemt. Ideeën zijn nog geen argumenten die een beslissing forceren. Juist deze vrijheid zorgt ervoor dat er geen blokkades zijn. En dit stimuleert de creativiteit omdat je niet direct wordt beperkt. Je hoeft even niet binnen de lijntjes te kleuren. Een oplossing van een langlopend probleem kan daarom opeens zichtbaar zijn.
Van fantasie naar creatieve oplossing
Een brainstormsessie wordt vaak afgedaan als een uurtje fantaseren. Wat ook nog eens niets oplevert. Maar dan is het geen brainstormen. Door het weglaten van kaders en andere blokkades kan de fantasie de vrije loop nemen. Uiteindelijk moeten uit deze hersenspinsels wel conclusies worden getrokken. Omdat er eerst geen richting is gegeven komen er vrijwel altijd creatieve oplossingen naar voren. Als manager had je daar alleen, vrijwel zeker, niet op gekomen.
Periodiek brainstormen
Wanneer is brainstormen dan nodig of relevant voor het doel van de onderneming? Het advies is om dit periodiek te doen. Het leert jou en je team om goed te brainstormen. Daarnaast kun je voortborduren op eerdere sessies omdat je weer nieuwe ideeën hebt opgedaan. Als je dat niet doet, ga je weer in het oude patroon van hard en lang werken terugvallen. Af en toe moet je eens terug en vooruit kijken zonder je beperkt te voelen. Dit is de ideale manier om te voorkomen dat je jarenlang de verkeerde kant op gaat. Het is een goed begin om maandelijks even stil te staan bij de onderneming. Waar sta je en gaat het nog de goede kant op?
Brainstormen is voor veel ondernemingen iets wat zweverig is. Of het word gezien als een verspillende bezigheid. Maar om kansen te zien, of bedreigingen af te weren, is het goed om af en toe eens de focus weg te laten. Even geen kaders, zoals tijd is geld. Leer anders omgaan met je tijd en wordt effectief in het bijsturen op creativiteit.