DELEN

Een eigen zaak beginnen is een spannend avontuur, dat veel ups – maar ook downs – met zich meebrengt. Met de enorme groei van zelfstandige koffiezaakjes, en het succes daarvan, is het voor ondernemers een interessante markt om te betreden. Het is ook een relatief laagdrempelige manier om een eerste stap te zetten in de horecawereld. Denk jij erover na om een eigen koffiezaak te beginnen? In dit artikel krijg je 7 tips die je helpen bij het opstarten.

  1. Businessplan

Een goed businessplan vormt een solide basis voor een goedlopend bedrijf, en is zeker nodig als je je project aan investeerders wilt voorleggen. Een businessplan maken houdt in dat je een volledige marktanalyse doet, kansen en bedreigingen identificeert, je doelgroep vaststelt en concurrenten analyseert, financiële voorspellingen maakt en de juiste marketing- en bedrijfsstrategieën voor jouw bedrijf achterhaalt.

  1. Administratie, belasting en boekhouding

De volgende stap is wellicht niet de leukste stap, maar is wel nodig als je wilt dat jouw bedrijf succesvol wordt. Een goede administratie en boekhouding vormt het fundament van een bedrijf, en het is dus cruciaal dat je dit goed op orde hebt voordat je aan andere dingen denkt. Weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Er bestaan genoeg resources en tools die je hierbij kunnen helpen.

  1. Opzet

Nadat je het business-gedeelte hebt behandeld, is het tijd om te denken aan je koffiebar! Het eerste wat je nodig hebt is de locatie. Wie is jouw doelgroep en op welke momenten gaan zij koffie drinken? Op welke locatie kan je hen het beste bereiken? De locatie kan je zaak maken of breken, dus zorg er voor dat je de juiste keuze maakt.

Daarna komt de inrichting! Voor welke stijl wil je gaan, en wat is je budget? Hier heb je wellicht al over nagedacht. Zorg ervoor dat je inrichting zowel praktisch als aantrekkelijk is voor je klanten. Deze volgende dingen heb je zeker nodig in een koffiezaak:

  • Koffiemachine
  • Koffiemolen
  • Werkblad
  • Interieur en meubilair
  • Vaatwasser & koelkasten
  • Goede werkende WiFi
  • Leveranciers van koffiebonen en andere benodigdheden

  1. Het menu & aanbod

Omdat er tegenwoordig enorm veel specialty-koffiezaken zijn, is het koffiedrinkende publiek veeleisend geworden. Alles wat je serveert, zowel de koffie als zoetigheden, moet van hoogstaande kwaliteit zijn. Er zijn genoeg alternatieven, dus de kwaliteit moet wel centraal staan. Daarnaast is het interessant om je menu uit te breiden met verse gebakjes en andere drankjes, zoals bijvoorbeeld de populaire matcha latte. Denk bijvoorbeeld aan de volgende dingen:

  • Kwalitatieve koffiebonen, liefst van een lokale branderij
  • Vers gebak zoals bananenbrood en koekjes van een lokale bakker of zelfgemaakt
  • Ten minste één melk-alternatief zoals havermelk
  • Koffie-alternatieven zoals matcha latte, chai latte, thee
  • DIY bar waar je gratis extra’s aanbiedt zoals kaneel, cacao, kardamom, suiker, stevia etc.

  1. Kassasysteem

Een goed werkend kassasysteem is essentieel voor horecazaken, waar er vaak drukke piekmomenten zijn en klanten snel bediend moeten worden. Ook moet het systeem makkelijk te bedienen zijn door je personeel. Cloud-gebaseerde iPad kassasystemen zijn ideaal voor koffiebars omdat ze weinig ruimte innemen, snel en overzichtelijk werken, en intuïtief zijn.Als je wilt dat je klanten regelmatig terugkomen, is het handig om een loyalty-systeem in je kassasysteem te hebben. Zo kun je je vaste klanten belonen wanneer zij bijvoorbeeld 10 koffies hebben genuttigd.

  1. Personeel

Misschien ben je zelf al een ervaren barista, maar zelfs dan zul je personeel nodig hebben. Een barista is het belangrijkste: iemand met ervaring die snel lekkere koffies kan maken. Daarnaast heb je ook bedienend personeel nodig. Goed personeel vinden is niet altijd even makkelijk, zorg er dus voor dat je hier op tijd mee begint. Als je weinig budget hebt is het interessant om met flexi’s of jobstudenten te werken. Bekijk welke opties er zijn en wat het beste bij jouw zaak past.

  1. Social media

Voordat je je koffiezaak opent, is het belangrijk om na te denken over hoe je je zaak gaat promoten. Er zijn tegenwoordig veel gratis tools die uitstekend werken om naamsbekendheid te genereren, zoals Instagram. Je mag de kracht van sociale media zeker niet onderschatten, dus zorg ervoor dat je tijd investeert hierin. Werk samen met lokale influencers, organiseer een speciale actie (gratis koffie voor de 100 eerste bezoekers op de openingsdag) of geef prijzen weg aan volgers die jou taggen in mooie foto’s.

Met de bovenstaande tips maak je gegarandeerd een goede start op weg naar een succesvolle koffiezaak. Begin met een goede basis (het businessplan), en denk dan pas na over je menu, marketing en andere zaken!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here