Wil je een eigen schoonmaakbedrijf beginnen? Dan is een goede voorbereiding onontbeerlijk. Zo moet je bijvoorbeeld vooraf bepalen welke ondernemingsvorm je gaat aannemen. Anders kan je geen schoonmaakbedrijf beginnen.
Ook moet je goed nadenken waarop je je gaat focussen. Zo kan je bijvoorbeeld een gespecialiseerd schoonmaakbedrijf beginnen dat vooral dure tapijten reinigt, maar kan je evenzeer kiezen voor algemene reinigingsdiensten. Uiteraard zal het stuk voor stuk in een ander ondernemingsplan resulteren. Maar denk ook goed na op wie je je gaat focussen. Zijn dat particulieren en moet je dus ook werken met dienstencheques? Of zal je een schoonmaakbedrijf starten voor grotere bedrijven die ook andere eisen stellen, onder andere wat de werkuren betreft?
Omdat een schoonmaakbedrijf starten niet eenvoudig is, bespreek ik hieronder een aantal aandachtspunten waar je maar beter rekening mee houdt. Ze helpen jou uiteraard ook tijdens de oriënteringsfase. En zo wordt een schoonmaakbedrijf beginnen een stuk eenvoudiger.
Schoonmaakbedrijf beginnen: hoe een schoonmaakbedrijf starten?
Een uitgebreide uiteenzetting over het starten van een schoonmaakbedrijf is hier niet noodzakelijk. In principe moet je immers niet over specifieke vergunningen beschikken, waardoor een schoonmaakbedrijf starten in België niet zo heel moeilijk is. Ik verwijs daarom graag even door naar volgende artikelen waar een en ander voor jou is uitgelegd:
- Een zaak starten en het benodigde startkapitaal;
- Eenmanszaak of vennootschap starten?;
- Hoe start je in België een eigen zaak?;
- Tips voor het starten met ondernemen;
- Tips voor het starten van een eigen zaak zonder geld.
Opgelet: zakelijke zichtrekening is noodzakelijk
Houd er rekening mee dat je enkel een schoonmaakbedrijf kan starten als je een zakelijke rekening hebt. Je zal namelijk je rekeningnummer moeten doorgeven bij het oprichten. Vanuit mijn persoonlijke ervaringen kan ik vooral de zakelijke zichtrekening van KBC aanraden. Deze zichtrekening kan je gewoon online openen. Het heeft bovendien heel wat handige extraatjes. Je kan bijvoorbeeld tot tien overschrijvingen tegelijkertijd ondertekenen en je krijgt er ook meteen een zakelijke bankkaart en een privérekening gratis bij.
Schoonmaakbedrijf starten: wat heb je nodig?
Tijdens het opstellen van jouw financieel plan, zal je al snel merken dat diverse investeringen zich opdringen. Het begint allemaal met een bedrijfswagen. Zo’n bedrijfswagen moet voldoende ruim zijn om de nodige reinigingsmiddelen te transporteren. Hierdoor opteer je best voor een bestelwagen. Je kan kiezen voor kopen of leasen.
Uiteraard moet je ook de nodige reinigingsmiddelen aanschaffen. Dit gaat van allesreiniger tot speciale tapijtreinigers, stofzuigers en zelfs beveiligingsharnassen voor de reiniging van bepaalde omgevingen. Wat je nodig hebt, is afhankelijk van de uit te voeren activiteiten en het segment waarop je je richt.
Schoonmaakbedrijf starten: kosten bij een schoonmaakbedrijf beginnen?
Afhankelijk van de benodigdheden, zal een schoonmaakbedrijf starten in hoge kosten resulteren. In de eerste plaats is er natuurlijk de opstartkost waarover jouw notaris je kan informeren. Denk bovendien aan de verschillende investeringen die je zal doen. Uiteraard kan je hiervoor extern kapitaal aanspreken.
De praktijk leert dat je bij een schoonmaakbedrijf starten niet alleen aan de kosten mag denken. Vaak is de cashflow in eerste instantie immers heel beperkt. Zo factureer je misschien enkel op het einde van de maand, om vervolgens een betalingstermijn van 1 maand toe te kennen. Eigenlijk moet je dus 2 maanden voorfinancieren. De praktijk toont aan dat vooral zakelijke klanten het maximale halen uit de betalingstermijn, terwijl je bij particulieren gerust een wekelijkse of zelfs contante betaling vragen mag. Ook hier zullen de voorwaarden en de cashflow deels afhankelijk zijn van jouw doelgroep. Dit moet zich dan ook laten vertalen in jouw financieel plan waarin je mogelijk een rekening-courantkrediet moet verwerken.
Schoonmaakbedrijf starten in België: verzekeringen en aansprakelijkheid
Wanneer je een schoonmaakbedrijf wil starten in België, is het belangrijk om je goed te laten verzekeren. Diverse verzekeringen kunnen zich opdringen. Denk bijvoorbeeld aan de verzekering van de wagen en het personeel. Toch is het ook niet onbelangrijk om na te denken over de aansprakelijkheid. Wat bijvoorbeeld wanneer jouw werknemer tijdens het reinigen een duur voorwerp in stukken breekt: wie moet dat betalen?
Vaak kan je je contractueel tegen een en ander beschermen, maar een aanvullende aansprakelijkheidsverzekering is toch minstens even vriendelijk voor zowel jezelf als de klant. Vergeet er dan natuurlijk niet even een bijhorende rechtsbijstandsverzekering bij af te sluiten.
Lees ook: Deze verzekeringen moet je als zelfstandige hebben
Het belangrijkste advies: spreek enerzijds met jouw raadsman om jouw aansprakelijkheid contractueel te beperken, maar ga anderzijds toch langs bij jouw verzekeraar voor een polis op maat.
Lees ook: In deze gevallen is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering aangewezen
Schoonmaakbedrijf beginnen en werken met dienstencheques
Wanneer je je op particulieren focust, zal je ook met dienstencheques moeten werken. Voor de klant zijn zo’n dienstencheques immers fiscaal voordelig. Om met dienstencheques te kunnen werken, moet je een erkenning hebben van de overheid.
Lees ook: Deze vergunningen moet je hebben om een bedrijf te starten
Schoonmaakbedrijf starten en erkenning dienstencheques verkrijgen
Per gewest waarin je de activiteiten wenst uit te oefenen, moet je een erkenning verkrijgen. Per gewest krijg je ook een erkenningsnummer. Je zal met andere woorden een erkenning moeten aanvragen in het Vlaams Gewest en/of het Waals Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Schoonmaakbedrijf beginnen en erkenning dienstencheques verkrijgen voor Vlaams Gewest
Wat Vlaanderen betreft dien je een aanvraag in te dienen bij het Departement Werk en Sociale Economie. Je moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet het gaan om thuishulp van huishoudelijke aard. Maar hiernaast zijn er ook verregaande verplichtingen van toepassing. Denk bijvoorbeeld aan het storten van een borgsom van 25.000 euro aan de deposito- en consignatiekas.
De volledige lijst met voorwaarden kan je raadplegen via de website Werk.be.
Klanten werven schoonmaakbedrijf
Het is natuurlijk belangrijk om klanten te werven als schoonmaakbedrijf. Vooral als starter is dat niet zo eenvoudig. Zowel offline als online marketing dringen zich op om binnen jouw regio bekendheid te vergaren. Je kan perfect bedrijven aanschrijven of flyers laten bedelen. Van andere starters hoor ik wel vaker dat deelnemen aan netwerkclubs een ideale manier is om op de zakelijke markt klanten te vergaren. Ook op lokale beurzen kan je plaatsnemen om zo aan de eigen naamsbekendheid te bouwen en klanten te vergaren.
Lees ook: Internet voor ondernemers, waar moet je op letten?
Wil je je vooral op particulieren focussen? Dan blijkt mond-tot-mondreclame uitstekend te werken. Zorg er met andere woorden voor dat je altijd een goede indruk achterlaat. Dan wordt klanten werven voor jouw schoonmaakbedrijf alvast een stuk eenvoudiger.
Boekhouder voor schoonmaakbedrijf
Als schoonmaakbedrijf moet je natuurlijk ook een eigen boekhouding voeren. Als je hier geen kennis van hebt, is het aangeraden om dit aan een boekhouder over te laten. Een boekhouder kan bovendien ook helpen met het opstellen van een financieel plan en het verkrijgen van kredieten. Belangrijk daarbij is wel dat de boekhouder enige kennis heeft van de schoonmaaksector. Wij helpen starters graag op weg en brengen jou in contact met geschikte boekhouders. Vul dit formulier in en dan belt een expert je op. Hij brengt je vervolgens 100% gratis in contact met een goede boekhouder voor schoonmaakbedrijven.