Smartphone marketing is hot. Al sinds de Nokia 3310 onze harten veroverde, was het duidelijk dat ook ondernemers het kanaal niet mochten mislopen. Er ontstond een eerste markt voor betaalde content. Toen nog met codes die je via een betaalnummer moest inwisselen. Later vonden ook verkopers de weg naar onze gsm en probeerden ze ons van alles en nog wat aan te smeren. Natuurlijk hadden we geen nieuwe stofzuiger nodig. Maar toch bleek het te werken. En dan vergeten we eigenlijk nog de zo gecontesteerde belspelletjes waar iedereen zich aan stoorde – maar het vast wel één keer probeerde. En na dat alles? Dan werd de smartphone slimmer. En nóg belangrijker.
Tegenwoordig kan de smartphone alles wat ook een computer kan. En zo heeft de smartphone de computer van de troon gestoten. Dat is althans wat onder andere een onderzoek van MSS beweert: 75% van de respondenten gebruikt de smartphone om online te gaan. In het onderzoek was het de desktop (met 71%) dan ook te slim af. Tjah, dan zou het als marketeer maar stom zijn om de smartphone te negeren.
Smartphone marketing is heerlijk persoonlijk
Smartphone marketing of mobiele marketing is meer dan alleen jouw website geschikt maken voor mobiele gebruikers. Nee, smartphone marketing is een compleet andere manier van marketing voeren. En dat heeft alles te maken met de manier waarop we onze smartphone gebruiken.
Wanneer we op het toilet zitten, schurkt onze desktop immers niet tegen onze enkels aan. Dat zou maar vreemd zijn. En de computer rust niet onder ons hoofdkussen. Dat is niet comfortabel. Maar onze laptop hebben we ook niet mee op vakantie. Anders worden we al snel een workaholic genoemd.
Maar die eer is keer op keer wél voorbehouden aan de smartphone. En dat maakt de smartphone heerlijk intiem. Dat is dan ook wat smartphone marketing moet doen: intiem en persoonlijk zijn, terwijl het toch de dialoog aangaat en steeds to the point is. Door de communicatie aan te gaan, zorg je dat smartphonegebruikers over jou praten. Terwijl we desktopgebruikers toch vooral tot andere acties wensen aan te zetten. En dat maakt mobiele marketing volledig anders. En uiterst persoonlijk.
Mobile first als onderdeel van mobiele marketing
Wie hoog wilt scoren in Google moet de grillen van de zoekmachine nauwgezet opvolgen. Enige tijd geleden werd al duidelijk dat mobiele toestellen ook voor Google belangrijk werden. Websites ook mobiel goed weergeven, werd zo een onderdeel van smartphone marketing. Responsive websites noemden we ze, de websites die zich naadloos aanpasten wanneer een smartphonegebruiker de website bezocht.
Maar nu, nu wordt het proces omgedraaid. Onder andere zoekmachines merken immers ook dat steeds meer internetgebruikers hun smartphone gebruiken. En dan is het maar logisch dat websites in de eerste plaats voor die gebruikers worden geschreven. Misschien is het zelfs even logisch dat Google zijn crawler vervangt door een Smartphone bot? Het valt natuurlijk allemaal nog af te wachten welke vaart het zal lopen. Maar dat jouw website maar beter goed oogt en functioneert op mobiele toestellen? Dat staat buiten kijf.
Smartphone marketing richt zich tot een andere doelgroep
De tijd dat enkel zakenmensen of jongeren een smartphone gebruikten, behoort nu al even tot het verleden. Toch kan je ook met smartphone marketing compleet andere doelgroepen bereiken. En heerlijk efficiënt, dat ook. Met een eigen app bijvoorbeeld. Uiteraard dan wel met de focus op een specifiek doelpubliek. Want voor sommige klanten staat een persoonlijk contact met de bank centraal. Terwijl andere doelgroepen dan weer liever alles vanop afstand afhandelen. Want dat is net zo eenvoudig. De app helpt ook die laatste doelgroep te bereiken, zonder dat je jouw andere doelgroepen hoeft te verwaarlozen.
Maar bovendien helpt de app jou ook meer te weten te komen over haar gebruikers, terwijl je de bankbediende niet na elk bezoek kan ondervragen. Als marketeer is smartphone marketing dan ook een middel om nog specifieker te adverteren. Waardoor het rendement alleen maar groeien kan.
Maar: een mobiele marketing strategie is slechts één puzzelstukje…
Smartphone marketing is meer dan gewoon het bedenken van een mobiele marketing strategie. Natuurlijk zal smartphone marketing anders zijn en zal de marketeer zich moeten aanpassen. Toch mag de marketeer zich niet blind staren op een afgescheiden mobiele marketing strategie. Want als er één kenmerk van smartphone marketing belangrijk is, dan is het wel dat het ongelofelijk geïntegreerd is.
En ook dat heeft alles te maken met hoe we smartphones gebruiken. We facebooken terwijl we lezen. We sms’en terwijl we een film bekijken. We scrollen zelfs terwijl we achter een computer zitten. En net daarom moet smartphone marketing steeds onderdeel uitmaken van een ruimere strategie waarbij verschillende campagnes naadloos op elkaar aansluiten. Ja, zelfs offline marketing hoor je nog niet naar de prullenmand te verwijzen. Want alleen met een mobiele marketing strategie kom je er niet. Neem dat maar van me aan.