DELEN

De nieuwe mobiliteitsvergoeding lijkt maar weinig werknemers te bekoren. In ruil voor een mobiliteitsvergoeding of mobiliteitsbudget de leaseauto inruilen? Dat lijkt hen toch veel te weinig op te brengen. En dan is de keuze tussen mobiliteitsbudget of leaseauto snel gemaakt. Steeds meer werkgevers trachten daarom creatief met de regels om te springen en het mobiliteitsbudget met andere voordelen aan te vullen. Een zogenaamde reclamevergoeding vormt daar een goed voorbeeld van. Maar hoe werkt dat en wat zijn de fiscale gevolgen? Dat lees je in dit artikel.

Wat is een mobiliteitsbudget?

De bedrijfswagen is het populairste extralegaal voordeel voor werknemers. Echter staan we massaal in de file en neemt de CO2-uitstoot alleen maar toe, waardoor het niet onlogisch is dat de wetgever het aantal bedrijfswagens tracht terug te schroeven. Niet met verbodsbepalingen, maar door de vrijwillige inlevering aan te moedigen met behulp van de mobiliteitsvergoeding en het mobiliteitsbudget. Financiële incentives dus. Hierbij krijgt de werknemer een mobiliteitsbudget dat hij kan besteden aan de best geschikte vervoersmiddelen, gaande van de fiets tot een Cambio.

Uiteraard zijn er aan het mobiliteitsbudget voorwaarden verbonden, maar in tegenstelling tot bij de mobiliteitsvergoeding is het niet verplicht om de wagen in te leveren. Bij sommige werkgevers kan er dus nog steeds voor een kleinere (en energiezuinigere) wagen worden gekozen, maar blijft er zo wel ruimte over voor het huren van een parkeerplaats aan het station of een handige tankkaart. Voor werknemers is het dan interessanter om een kleinere wagen boven een vervuilende bak te kiezen.

Combineren met een reclamevergoeding?

Dat kan inderdaad een handige manier zijn om de financiële incentive op te drijven. Zo kan je werknemers die hun bedrijfswagen inleveren en vervolgens met de fiets naar het werk komen, voorstellen om de fiets te laten beletteren. Daarvoor ken je vervolgens een reclamevergoeding toe. Zo is het voordeel voor de werknemer extra groot.

Reclamevergoeding & mobiliteitsbudget: fiscaal

Het mobiliteitsbudget en de reclamevergoeding combineren is als werkgever alvast interessant, want het gaat hier om publiciteitskosten. Hierdoor zijn de kosten voor 100% aftrekbaar, ook voor de btw-administratie.

In hoofde van de werknemer gaat het dan weer om een roerend inkomen dat, na een forfaitaire aftrek van 15%, wordt belast tegen een tarief van 30%. Er moet geen roerende voorheffing worden ingehouden. In principe moet er ook geen btw in rekening worden gebracht en zijn er ook geen sociale bijdragen verschuldigd, tenzij de reclamevergoeding zou geherkwalificeerd worden als beroepsinkomen. Daarom is het vooral belangrijk om niet te overdrijven en een marktconforme vergoeding toe te kennen. Uiteraard giet je om dezelfde reden de afspraken ook in een aparte overeenkomst die losstaat van de arbeidsovereenkomst. Het is hierbij natuurlijk niet onlogisch dat je deze overeenkomst laat aflopen wanneer de arbeidsovereenkomst ten einde loopt.

Ten slotte is het in uitzonderlijke gevallen opletten geblazen voor de zogenaamde aanplakkingstaks. Omdat de aangeplakte oppervlakte al groter moet zijn dan 1 m², stelt dit probleem zich niet zo snel. Maar wanneer een werknemer zijn bakfiets aanbiedt, let je best goed op en wikkel je ‘m maar beter niet volledig in reclameboodschappen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here