Het lijkt allemaal zo simpel; je wordt zzp’er. Ben je lekker eigen baas en bepaal je dus zelf wat er gebeurt en niet gebeurt. Als starter komt er echter enorm veel op je af. Hoewel je overtuigd bent van je eigen kwaliteiten, kent niet iedereen die meteen. En dus zul je vanaf het begin op moeten vallen en onderscheidend moeten zijn. Dit kan op allerlei verschillende manieren.
Bedenk en check een naam
Uiteraard bedenk je een pakkende naam voor je bedrijf. Zorg dat de naam past bij het werk dat je doet en denk niet de blits te maken met een flauw woordgrapje in je bedrijfsnaam. Het bedenken van een goede naam is een buitengewoon serieuze kwestie. Besef dat je bovendien maar een keer een naam voor je bedrijf bedenkt. Dus de naam moet meteen klinken als de welbekende klok. Check bovendien via de Kruispuntbank van Ondernemingen of de door jou gewenste naam niet al in gebruik is.
Website bepalend voor succes
Besef ook de toegevoegde waarde van een website. Ga maar na: als je zelf iets zoekt, dan doe je dat in negen van de tien gevallen via Google. Uiteraard laat je een website bouwen die zoekmachine vriendelijk is en die bij bezoekers meteen een verpletterende indruk maakt. Met een website kun je het verschil maken. Bezuinig niet op je website en laat een specialist zorgen dat je website SEO is. Je zult zien dat je binnen afzienbare tijd heel veel meer bezoekers op je website krijgt. En hoe meer bezoekers, hoe meer potentiele klanten zich daaronder bevinden.
Uitstraling
In de beginfase van je loopbaan als zzp’er is uitstraling toch al erg belangrijk, en dat is meer dan alleen een mooie creatieve website. Uitstraling is een breed begrip en kan al betrekking hebben op de wijze waarop je gekleed bent. Besef dat je altijd zzp’er bent in ogen van de mensen en zorg er dus voor dat je er altijd netjes en verzorgd uitziet. Een joggingbroek heeft nog nooit een ondernemer een extra klant opgeleverd
Verpletterende eerste indruk
Bijzonder belangrijk voor de uitstraling van je bedrijf zijn bijvoorbeeld de visitekaartjes die je potentiele klanten geeft en op zoveel mogelijk plaatsen achterlaat. Ook met een visitekaartje kun je verschil maken, net als met een heldere en opvallende brochure met daarin alle bedrijfsinformatie. En dan vergeten we gemakshalve nog een logo dat meteen de aandacht trekt van mensen. Je krijgt immers maar een gelegenheid om een verpletterende eerste indruk te maken, en daar horen een goede website en duidelijke en onderscheidende visitekaartjes bij, net als mooie folders of brochures. En dus moet je als beginnend ondernemers een huisstijl kiezen die bij je onderneming past.
Huisstijl
Het belang van een huisstijl is ook al iets dat bij kan dragen aan het succes van een onderneming. “Slaag je er in een geheel eigen en kenmerkende huisstijl te creëren, dan onderscheid je je al snel van de concurrenten”, volgens Kevin Vonk van drukkerij De Voogt. Een mooie huisstijl zorgt er ook voor dat je als ondernemer een mate van betrouwbaarheid uitstraalt. Klanten krijgen een prima indruk en beeld van de diensten en producten die jij ze aan kunt bieden. Uiteraard zorgt een huisstijl ook voor herkenbaarheid. Mensen denken graag in beelden en dus zijn zaken als een website en een herkenbaar logo uitermate belangrijk.