Verkopen op de traditionele manier is een artikel inkopen en met een winstmarge weer verkopen. De klant wordt eigenaar van het product op het moment dat hij het product ontvangt en betaald heeft. Deze vorm van handel begint steeds minder actueel te worden. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van leasecontracten en abonnementen. Dit zorgt ook voor een verschuiving in marketing.
Traditionele markt
De oudste vorm van verkopen is de ruilhandel. Jij ontvangt een mud aardappelen en je geeft daar een kilo zout voor. Door de komst van geld heeft dit plaats gemaakt voor betalen in valuta i.p.v. natura. De marketing voor deze manier van verkopen is voor de hand liggend. Je maakt reclame voor je product met een aantrekkelijke verkoopprijs. Allerlei slimme reclame goeroes hebben o.a. gezorgd voor bijvoorbeeld een net-geen-ronde-bedragen strategie. De psychologie zorgt voor kreten als, bij aankoop van dit product bent u eigenaar van … Er wordt volop gebruik gemaakt van het feit dat de mensen meer willen hebben dan een ander.
Opkomst abonnementen
De opkomst van abonnementen is met name na de WO II in een stroomversnelling gekomen. Het verschil tussen arm en rijk was groot. De rijken kochten daarom producten of vastgoed op. Vervolgens konden hun armere medemensen de producten gaan gebruiken tegen een periodieke vergoeding. In eerste instantie werd dit ook door de overheid toegepast om daarmee de economie weer te laten groeien. Omdat de maatschappij steeds meer aan het flexibiliseren is, passen abonnementen daar goed bij. De consument gaat ook steeds verder. Er zijn al delen in de wereld waar je zelfs een abonnement op wc-papier kunt afsluiten. Hoewel dit een extreem voorbeeld lijkt, is dit steeds meer gewoon geworden. Om abonnementen te verkopen is er een verschuiving in marketing nodig.
Verschuiving in marketing
Naast bijvoorbeeld de verschuiving van offline naar online marketing, is er dus meer veranderd. Waar ‘vroeger’ de focus van de reclame was gericht op eigenaarschap, is het nu belangrijk om de consument te overtuigen dat je zelf niets hoeft te doen. Je betaalt immers periodiek zodat je leverancier zorgt dat jij voldoende producten in huis hebt. Ander bekend voorbeeld zijn leasecontracten. Een auto wordt al veel langer aangeschaft via een leaseconstructie. Maar dit was vooral iets voor bedrijven. Particulieren gaan echter ook steeds meer over op een lease-auto. Je rijdt immers een nieuwe auto voor een redelijk maandbedrag. Om mensen daartoe over te halen is de focus van marketing gericht op het gemak voor de consument. Daarnaast de lage periodieke kosten en de mogelijkheid om op te kunnen zeggen wanneer men wilt.
Sprekende voorbeelden
Een aantal sprekende voorbeelden van abonnementen zijn:
- Leesmap – al jaren een begrip, voor een vast bedrag ontvang je een aantal tijdschriften;
- Volvo Polestar – Een nieuw voorbeeld. Je kunt deze auto niet kopen, je moet een abonnement afsluiten. Daarmee kun je voor een vast periodiek bedrag een luxe elektrische auto rijden;
- Boodschappen – Levensmiddelen naar keuze worden wekelijks bezorgd voor een vast bedrag per maand;
- Fruitbox – Voor een maandbedrag wordt er naar wens vers fruit op kantoor gebracht;
- Koffieautomaten – Koffiebereiding wordt duurder vanwege de veeleisende koffiedrinker. Een automaat aanschaffen is duur en daarom kun je een luxe koffieautomaat ook huren. Eventueel inclusief de koffie zelf;
- Helpdesk ICT – Bedrijven kunnen voor een vast bedrag rekenen op een snelle helpdesk service van een IT-leverancier;
- Dure software – Software zoals MS Office of technisch tekenpakket SolidWorks, kunnen worden gehuurd voor een maandbedrag.
Er zijn allerlei voorbeelden die aangeven dat we steeds meer overgaan op abonnementen. Er worden dus steeds minder grote investeringen gedaan, maar we betalen wel meer vaste lasten. De verschuiving in marketing is dus het inspelen op deze ontwikkelingen.