DELEN

Een relatiegeschenk moet banden helpen te smeden. Net omdat het de zakelijke relatie kan verstevigen, heeft het onrechtstreeks ook invloed op de omzet van de onderneming. Ook de fiscus accepteert dat een relatiegeschenk winst genereert, waardoor zo’n relatiegeschenk fiscaal aftrekbaar is. Ondanks deze fiscale regeling kan het soms de moeite lonen om het relatiegeschenk te personaliseren. Dat kan fiscaal immers veel voordeliger zijn.

De fiscale behandeling van een relatiegeschenk

Een relatiegeschenk mag je voor 50% als beroepskost aftrekken. Op de andere 50% zal je met andere woorden nog steeds belastingen moeten betalen. Naast de principiële aftrekbaarheid van 50% heeft de fiscus een grensbedrag voorzien van vijftig euro. Relatiegeschenken die minder dan vijftig euro kosten zijn voor 100% aftrekbaar in de btw. Bij relatiegeschenken die vijftig euro of meer kosten, is de btw daarentegen niet aftrekbaar. Fiscaal gezien is een relatiegeschenk van 49,99 euro dan ook veel interessanter dan een relatiegeschenk van vijftig euro.

Beperkingen op aantal en prijs

De fiscus legt eveneens een aantal beperkingen op met betrekking tot het aantal en de prijs van een relatiegeschenk.

Prijsbeperking

In de eerste plaats moet je een fiche 281.50 invullen op naam van de ontvanger indien het relatiegeschenk meer kost dan honderdvijfentwintig euro inclusief btw. Dat grensbedrag geldt per jaar en per persoon. Een overschrijding heeft twee implicaties: voor jezelf wordt het geschenk ineens alsnog 100% aftrekbaar, terwijl het voor de ontvanger gewoon belastbaar is als voordeel van alle aard. Voor de ontvanger wordt dat zo al snel een vergiftigd geschenk. Vergeet je de fiche 281.50 in te vullen? Dan riskeer je een boete van 309%! In de praktijk raadt men om dergelijke redenen wel vaker aan om de grens van 125 euro absoluut niet te overschrijden.

Tip: Bij dure geschenken (bv. smartphones) kan je soms met een gebruikersovereenkomst een fiscale constructie opzetten. Je komt dan met de klant overeen dat hij louter een gebruiksrecht op de smartphone heeft. In dat geval is er immers sprake van een forfaitair belastbaar voordeel van 36 euro in hoofde van de klant (2018). Jij kan het toestel echter gewoon afschrijven. Na de afschrijving geniet de klant wel nog een voordeel van alle aard op de zeer beperkte restwaarde.

Beperkt aantal geschenken: 1/jaar/persoon

Sinds kort limiteert de fiscus ook het aantal relatiegeschenken per persoon. Ongeacht de waarde van de geschenken beperkt de fiscus het regime van de relatiegeschenken tot één geschenk per jaar per begunstigde. Een enkel geschenk van honderd euro is dus interessanter dan twee geschenken van vijftig euro. Weet overigens wel dat er ten aanzien van het personeel meer vrijheid is: ieder gezinslid mag elk één cadeau per jaar krijgen.

Een gepersonaliseerd relatiegeschenk is interessanter

Bovenstaande regeling geldt enkel indien het gaat om een boeking onder de noemer ‘relatiegeschenk’. Voor zogenoemde ‘publiciteitskosten’ gelden de beperkingen immers niet: de kostprijs is 100% aftrekbaar, net zoals de btw. In theorie is die regel er voor wie balpennen of andere gadgets bedrukt als promotiemateriaal, maar in de praktijk geldt het ook voor relatiegeschenken met je eigen logo erop. Echter zal je wel moeten opletten: de fiscus lijkt het makkelijker te aanvaarden voor kleine (goedkopere) geschenken. Bij discussies zal je het publicitair karakter moeten aantonen. De rechter aanvaardde eerder al duurdere geschenken zoals T-shirts, rugzakken en flessen wijn.

Deel je het gepersonaliseerd relatiegeschenk uit tijdens een bedrijfsfeest of diner? Neem dan enkele foto’s die moeten aantonen dat het logo duidelijk zichtbaar aanwezig was en het publiciteitsgeschenk publiek werd uitgedeeld.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here