Hoewel marketeers in deze digitale tijden zoveel meer marketinginstrumenten hebben, blijven ze vasthouden aan promo- en relatiegeschenken. Dat is natuurlijk omdat dergelijke geschenkjes nog steeds heel goede resultaten neerleggen. Iedereen stelt ze op prijs en je naam blijft op die manier wel sneller plakken. En als je een geschenkje laat bedrukken is het ook nog eens 100% fiscaal aftrekbaar! Toch zijn er een aantal zaken waarop je moet letten en zal niet ieder geschenkje even effectief zijn. Daarom deze onderstaande vier tips.
Kies voor een functioneel relatiegeschenk
Er zijn al meer dan voldoende onderzoeken naar relatiegeschenken gevoerd en daaruit blijkt dat de meest effectieve relatiegeschenken altijd wel functioneel zijn. Dat is ook logisch: iedereen is tevreden met een functioneel geschenk en het wordt ook effectief gebruikt, waardoor je logo of slogan steeds zichtbaar is. Wat nu een goed promo- of relatiegeschenk is, verschilt natuurlijk van situatie tot situatie. Voor zakelijke relaties kan je bijvoorbeeld mooie pennen laten bedrukken, maar als café-uitbater kan je dan weer beter goedkoop aanstekers bedrukken of geef je de voorkeur aan bijvoorbeeld speelkaarten. Jij kent je doelpubliek ten slotte door en door, maar ga het ook niet te ver zoeken.
Kader geschenken in een bredere campagne
Hoewel je geschenkjes eenvoudig mogen zijn, moet de boodschap wel blijven kleven. Dat gaat net zo makkelijk als je lekker creatief bent. Zo kan je bijvoorbeeld je relatie onderlijnen met een bedrukte lat. Kies dan altijd voor een pakkende slogan en kader het in een bredere campagne in, door bijvoorbeeld ook via internetmarketing op die slogan in te zetten. Deel je de promowear op straat uit? Dan kan je er maar beter voor zorgen dat de promojongens en -meiden meteen de juiste boodschap uitstralen. Je kan bijvoorbeeld hun jas laten bedrukken en een coole promotent plaatsen!
Vraag altijd een sample
Laat niet meteen honderden of duizenden geschenken bedrukken vooraleer je een voorbeeldje hebt gezien. In de eerste plaats omdat je het toch allemaal best eerst even ziet en voelt. Je kan nu ook geen kwaliteit uitstralen als die pen gewoon goedkoop aanvoelt en dat weet je pas als je ‘m in de hand hebt. Daarnaast kan er natuurlijk ook altijd iets mislopen, bijvoorbeeld omdat de kleuren toch niet helemaal samen passen of omdat de afbeelding een te lage resolutie heeft. Dan heb je maar beter niet meteen de volledige oplage in huis.
Grote bestellingen zorgen voor lagere stukprijzen
Wanneer je iets laat bedrukken, krijg je te maken met zogenaamde instelkosten. Machines moeten worden ingesteld om je gadgets te bedrukken en dat is natuurlijk niet gratis. Deze kosten zijn constant, ongeacht of je nu honderd of tienduizend pennen of aanstekers laat bedrukken. Bij grotere oplages kan je de instelkosten natuurlijk beter spreiden en neemt de stukprijs af. Het is dus beter dat je meteen alle geschenkjes bestelt dan dat je later een extra bestelling moet plaatsen omdat ze allemaal al de deur uit zijn. Maak vooraf een goede, realistische raming van hoeveel geschenkjes je nodig hebt en bespaar op de drukkosten.