Vroeger kon je marketing een beetje vergelijken met een hagelgeweer. Marketeers schoten maar wat in het rond, in de hoop de hoofdvogel af te schieten. Tegenwoordig verloopt het allemaal veel gerichter en worden marketingbudgetten specifiek ingezet met het oog op het behalen van welbepaalde doelstellingen. Dripmarketing vormt hier misschien nog wel het beste voorbeeld van. Zeker bij een online communicatiestrategie is het onmisbaar. Wat dripmarketing is en hoe dat in de praktijk verloopt? Dat ontdek je in dit blogartikel.
Wat is dripmarketing?
Dripmarketing is zowel een vorm van online marketing (of internet marketing) als e-mail marketing en marketing automation[1]. Bij drip marketing worden mails, sms’en en sociale mediaboodschappen verzonden binnen een specifieke tijdslijn of worden ze getriggerd door acties van een bezoeker. Een websitebezoeker die een e-boek downloadt, krijgt vervolgens een mailtje over het vervolg ervan of krijgt advertenties te zien over de producten die in het e-boek worden besproken.
Wat is het doel van een drip marketing campagne?
Het doel van zo’n drip campagne is een logisch vervolg geven aan een actie van een bezoeker. Een drip marketing campagne bouwt daarbij verder op de doelstellingen van marketing automation. Ook hier leid je leads dus verder door de salesfunnel, met name door hen te informeren en hen gelijktijdig beter te kwalificeren.
Daarnaast gebruik je drip marketing om mensen op het juiste moment de juiste informatie te geven. Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan informatieverstrekking na de aankoop van het product. Hoewel zo’n drip marketing campagne niet als doel heeft om extra omzet te genereren, past het wel in de kwalitatieve en klantgerichte uitstraling van je bedrijf.
- Druppelsgewijs stimuleren van bezoekers om hen naar een specifieke doelstelling toe te laten groeien
- Heel gericht marketingmiddelen inzetten, net zoals bij druppelirrigatie
Voorbeeld van een drip marketing campagne
Een drip marketing campagne kan bijvoorbeeld starten wanneer een websitebezoeker een e-boek downloadt en zijn mailadres achterlaat. Dan begint de eerste fase van de marketing communicatiestrategie en krijgt de bezoeker een welkomstmail met daarin een overzicht met een aantal interessante blogberichten over het thema.
Na vier dagen mag je aannemen dat de bezoeker het e-boek heeft gelezen. Een aantal vragen werden nog niet beantwoord. Daarom stuur je automatisch opnieuw een mailtje waarin het volgende e-boek, met de nodige verdieping, wordt aangeboden.
Wanneer de bezoeker ook het volgend e-book downloadt, moedig je de bezoeker aan om actie te ondernemen. Je kan bijvoorbeeld een nieuw mailtje verzenden waarbij een gratis proefaccount wordt aangeboden, maar je kan ook gericht adverteren om de bezoeker op specifieke landingspagina’s te krijgen.
Als de bezoeker nu ook spullen in z’n winkelmandje plaatst is het helemaal goed. Vergeet hij af te rekenen? Dan stuur je automatisch een herinneringsmailtje. Kocht hij wel iets? Dan volgen er uiteraard nog enkele adviesmailtjes waarbij je het een en ander uitlegt. Misschien kan je ook nog even enkele extra accessoires aanbieden? Deze mailtjes kunnen de basis vormen voor een nieuwe drip marketing campagne.
[1] Wat is marketing automation? Marketing automation is een marketingtechniek waarbij software wordt aangewend om leads op zo’n manier in de funnel te bewegen dat ze klaar worden gestoomd voor de benadering door de salesafdeling. Waarom marketing automation? Marketing automation zorgt voor een grotere ROI van je marketing en helpt je te besparen op de marketingkosten.