DELEN

Fomo marketing is geen nieuw begrip en wordt al langer dan vandaag toegepast. Door bij marketing fomo in te zetten kunnen er op korte tijd mooie resultaten worden neergezet. Op die manier komt fomo de artikel-verkoop ten goede of helpt het merkbekendheid te genereren. Wat is fomo? Hoe zet je fomo marketing in en wat zijn de mogelijkheden? Dat ontdek je in dit artikel over fomo marketing.

Wat betekent fomo?

Fomo (fear of missing out) is de angst om iets te missen, iets mis te lopen of achterstand op te lopen ten opzichte van anderen. Het is een psychologisch fenomeen en het vertrekt vanaf de onbewuste aanname dat men pas gelukkig kan zijn wanneer men kansen op nieuwe ervaringen, sociale interactie of winstgevende investeringen aangrijpt, terwijl men tegelijk ook angst heeft voor de spijt van het missen van deze kansen.

Fomo of de angst om iets te missen bestaat al langer en werd in 1996 door marketingstrateeg Dr. Dan Herman voor het eerst geïdentificeerd. Door de opkomst van smartphones en sociale media, waarbij men voortdurend kansen heeft tot sociale interactie, heeft fomo echter grotere proporties aangenomen. In verregaande vormen kan het in pathologisch internetgebruik resulteren. Vooral Facebook, Instagram en Snapchat worden met het fenomeen in verband gebracht.

Fomo marketing en fomo op social media

Fomo marketing biedt allerhande mogelijkheden voor bedrijven. Vroeger had men vaak schrik voor kortlopende campagnes die al snel weer verdwenen, maar fomo marketing maakt er net gretig gebruik van. Net door de angst om iets te missen, wordt story-content echt wel bekeken. Natuurlijk moet de kernboodschap wel op langere termijn aanwezig zijn, maar op korte termijn kan je die dan weer op een andere en visuele manier brengen. Vergeet dan wel niet het maximale te halen uit story-functies en bijvoorbeeld door te linken naar je website.

Kortlopende acties en kortingen

Een andere vorm van fomo marketing is het inspelen op de angst om goede investeringen mis te lopen. Dat doe je door heel kortstondig aanbiedingen te presenteren, eventueel zelfs met een aftellende timer zodat men snel moet beslissen. Het is een klassiek voorbeeld van fomo waarbij de angst om iets te missen net wordt benadrukt. Het wordt bijvoorbeeld al langer gebruikt door teleshops die enkel vandaag, tijdens deze uitzending, een aantal cadeautjes beloven.

Jij kan deze vorm van fomo marketing bijvoorbeeld toepassen op je website om heel kortstondig een e-boek gratis aan te bieden. Natuurlijk kadert dat dan wel in een bredere marketingstrategie waarbij je de geïnteresseerden ook naar je producten of diensten stuurt. Hoe dan ook kan fomo de artikel-verkoop ten goede komen.

Belangrijk: fomo marketing werkt enkel en alleen wanneer de angst om iets te missen ook reëel is. Stel je bijvoorbeeld een tijdslimiet in, maar geef je later aan dat de actie wegens succes verlengd wordt? Dan blijkt fomo marketing de volgende keer minder goed te werken. De angst om iets te missen neemt nu eenmaal af wanneer we ons toch niet al te hard moeten haasten …

De kracht van influencers

Vooral influencers wenden voor je marketing fomo aan. Ze hebben een gigantisch netwerk en natuurlijk wil dat netwerk geen enkel kiekje missen. Op die manier kan je een gigantische hoeveelheid potentiële klanten bereiken en dat nog binnen de 24 uur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here