Inbound marketing is een marketingstrategie die op steeds meer aandacht kan rekenen, maar die nog niet iedereen kent. Wat betekent inbound marketing? Wat betekent inbound en outbound? En waarom inbound marketing wordt toegepast? Het zijn slechts enkele van de vragen die in dit artikel worden beantwoord.
Wat betekent inbound marketing?
Inbound marketing is een marketingfilosofie waarbij men gevonden wil worden door potentiële klanten, zonder deze potentiële klanten te storen met traditionele instrumenten als direct mailing en advertenties. Inbound marketing werd uitgevonden door de oprichters van HubSpot, een Amerikaanse softwareontwikkelaar. Een inbound marketingstrategie bestaat traditioneel uit de volgende vijf stappen:
- Het creëren van relevante content voor een beoogde doelgroep
- Het optimaliseren van de vindbaarheid van deze content
- Het online promoten van deze content
- Het converteren van websitebezoekers die hun weg vinden naar deze content
- Het doorlopend meten, analyseren en eventueel bijsturen van dit proces
De inbound marketeer plaatst met andere woorden de eigen website en de doelgroep centraal en zorgt enerzijds voor een grote instroom van potentiële klanten en anderzijds voor een goede doorstroom om ze op deze manier te converteren. Dat doet hij door waarde te creëren in plaats van door dure advertenties te gebruiken.
Verschil inbound en outbound marketing?
Inbound marketing en outbound marketing zijn elkaars tegenpolen. Toch is het moeilijk om te zeggen of jij nu voor een outbound of voor een inbound marketingstrategie moet kiezen. Er is namelijk geen goed of fout. Alle twee hebben ze eigen voordelen en nadelen. Enige kennis van het verschil tussen een outbound marketingstrategie en een inbound marketingstrategie is wel op zijn plaats.
Wat betekent inbound en outbound?
Inbound betekent inkomend en outbound betekent uitgaand. Deze twee woorden geven goed aan wat inbound en outbound marketing inhouden. Bij inbound marketing gaat het namelijk allemaal om het converteren van de ingaande stroom van geïnteresseerde consumenten te converteren. De consument komt naar jou toe. Bij outbound marketing is dat anders en ga jij de deur uit. Jij gaat zelf de al dan niet geïnteresseerde consument opzoeken, bijvoorbeeld met reclamespotjes en cold calling.
Verschil inbound en outbound?
Outbound marketing is de klassieke manier van marketing en adverteren. Het is het actief benaderen van een doelgroep met verschillende boodschappen om de doelgroep warm te maken. Je wacht niet tot de mensen naar jou komen, maar je betaalt om hun aandacht te trekken. Deze vorm van marketing heeft het voordeel dat het op korte termijn veel effect kan hebben en dat bedrijven er veel merkbekendheid mee kunnen vergaren. Het nadeel is dat het weinig effectief is, handenvol geld kost en voortdurend moet worden herhaald om het effect ervan te behouden.
Bij inbound marketing gebeurt het omgekeerde. Daar wacht jij tot je doelgroep naar jou komt. Dat doe je natuurlijk door waardevolle content te creëren, bijvoorbeeld door filmpjes te maken, door blogs te schrijven en door landingspagina’s aan te maken. Het voordeel is dat je met weinig budget en een beetje creativiteit toch een groot doelpubliek kan bereiken. Bovendien blijft men de weg naar jou vinden en hoef je niet telkens weer opnieuw voor aandacht te betalen. Eenmaal de content is aangemaakt en er een goede inbound marketingstrategie is samengesteld, kan je langdurig van de instroom genieten. Het nadeel is dat een inbound marketingstrategie tijd vergt en dat niet iedereen die tijd heeft. Sommige bedrijven moeten razendsnel een marktaandeel vergaren en dan is een inbound marketingstrategie niet meteen de juiste keuze.
Waarom inbound marketing?
Een groot voordeel van inbound marketing is dat er ook met een beperkt budget veel kan worden bereikt. Vroegere marketingcampagnes waren vaak niet efficiënt en hadden veel herhaling en grote budgetten nodig om het doelpubliek te overtuigen. Inbound marketing doet dat met beperktere budgetten. Men maakt daarbij gebruik van de wil van consumenten die zelf het initiatief nemen om informatie op te zoeken en producten te kopen. Door te focussen op de geïnteresseerde consument die al “warm” is, ligt het succespercentage en het rendement hoger.