Marketing KPI’s of Marketing Key Performance Indicators zijn de belangrijkste indicatoren om het succes van marketingcampagnes te bepalen. In de saleswereld worden KPI’s al langer gebruikt. Voorbeelden daarvan zijn de cashflow en de omzet: ze geven aan hoe goed de salesafdeling het doet en het maakt investeringen meetbaar. Marketing KPI’s zijn dus nodig om het succes van marketingcampagnes te meten.
Nut van marketing KPI’s en data
Marketing KPI’s zijn om verschillende redenen nuttig. Ze zorgen er namelijk voor dat je je focust, dat je perspectief hebt, dat je doelen stelt en dat je strategieën kunt analyseren. Daarvoor heb je data nodig, maar dat is meestal geen probleem. Integendeel, het probleem voor marketeers is dat ze vaak net te veel data hebben. Zeker indien de KPI online marketing behelst. Tools als Google Analytics bieden dan ook een karrenvracht data. Er zijn tientallen tot honderden cijfers te vinden die lang niet allemaal even belangrijk zijn.
Vaak zorgen dergelijke Digital Marketing KPI’s ervoor dat marketeers door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Een deel van de gegevens is niet belangrijk en wordt ook wel eens vanity metrics genoemd. Het gaat dan bijvoorbeeld om gegevens als het aantal volgers op Facebook. Eigenlijk biedt zoiets weinig informatie, want je kan het niet rechtstreeks beïnvloeden. Of je moet vriendelijk aan je buren vragen of ze even naar je website willen surfen. Interessanter zijn dan ook de zogenaamde actionable metrics die je wel kan beïnvloeden en optimaliseren.
In ieder geval zal de marketeer moeten shiften in de gigantische datastroom. Hij zal de belangrijkste data moeten selecteren. Hij moet met andere woorden bepalen wat goede Marketing KPI’s zijn.
Wat zijn goede Marketing KPI’s?
Voor het vastleggen van de Marketing KPI’s maakt men steevast gebruik van het RACE-model (Reach, Act, Convert en Engage). Reach verwijst naar het bouwen van brand awareness (bovenaan de marketingfunnel). Act is de volgende fase en behelst het garanderen dat het publiek de site niet verlaat zonder een actie te ondernemen. Het gaat dus om het aanmoedigen tot participatie. Convert is het omzetten van leads in sales, waarbij de lead dus een klant wordt. Engage slaat vervolgens op de belangrijkste stap in het hele proces: het aangaan van een langetermijnrelatie met de klant.
Bij het kiezen van Marketing KPI’s dienen er voor elk domein passende KPI’s te worden geselecteerd. Hieronder vind je een aantal Marketing KPI-voorbeelden.
Marketing KPI-voorbeelden |
|||
Reach |
Act |
Convert |
Engage |
Aantal websitebezoekers |
Terugkerende bezoekers |
Aantal orders |
Customer Lifetime Value |
Aantal links op externe websites |
Tijd op de website |
Gemiddelde verkoop per klant |
Churn rate |
Aantal downloads |
Aantal pageviews per sessie |
ROI |
Dormancy rate |
Sessies per toestel |
Bouncerate per pagina |
Verkoopomzet |
Net Promotor Score |
Dit zijn slechts enkele Marketing KPI-voorbeelden, maar dit lijstje kon gerust veel langer zijn. Het probleem is wel dat elk bedrijf anders is en andere Marketing KPI’s nodig zal hebben. Wat goede Marketing KPI’s zijn, is afhankelijk van wat je echte doelstellingen zijn.
Voor een nieuwswebsite is het aantal websitebezoekers bijvoorbeeld relevant. Hoe meer websitebezoekers, hoe meer advertentie-inkomsten men ontvangt. Voor de lokale bakker is het aantal websitebezoekers minder interessant, want een bakker aan de kust heeft niks aan Limburgse websitebezoekers. Bij het vastleggen van de Marketing KPI’s zal hij ook geografische factoren inbouwen. Hij zal bijvoorbeeld willen weten hoeveel mensen uit het dorp zijn website bezoeken. Bepaal zelf wat voor jouw onderneming echt belangrijk is, wat je kan beïnvloeden en welke data ook echt iets bijdragen. Zorg ervoor dat je voor alle onderdelen van het RACE-model een of twee Marketing KPI’s hebt. Als je op het einde van de rit vijf Marketing KPI’s overhoudt, is het al goed.