Een website optimaliseren voor zoekmachines als Google doe je op verschillende manieren. Het gebruik van relevante zoekwoorden op je website is daar een voorbeeld van. Daarnaast kunnen ook snippets en met name featured snippets ongelofelijk interessant zijn. Wat zijn featured snippets? Zijn er ook andere snippets? Zijn featured snippets altijd zinvol? Het antwoord op deze en andere vragen is hieronder te vinden.
Wat is een snippet?
In het Nederlands betekent snippet letterlijk fragment. De term snippets wordt vaak gebruikt in de programmeerwereld, maar wordt ook gebruikt voor het benoemen van websitefragmenten die in de zoekmachine Google worden getoond. De zoekmachine Google doet al langer meer dan alleen relevante linkjes naar webpagina’s weergeven. Met onder meer Google Images, Google Videos en Google Maps is de zoekmachine de afgelopen jaren steeds ruimer geworden. Ook dankzij het gebruik van snippets is Google extra waardevol voor zoekmachinegebruikers.
Wat is een rich snippet?
Rich snippets zijn fragmenten die extra informatie laten zien omtrent producten of diensten. Het geeft bijvoorbeeld direct in de zoekresultaten weer wat de prijs van een product is. Ook bijvoorbeeld een waardering, uitgedrukt in sterren, kan op deze manier in de zoekresultaten worden opgenomen. Voor de zoekmachinegebruiker is dat waardevolle informatie. Voor de website zorgt het voor extra zichtbaarheid. Het vergroot zowel rechtstreeks als onrechtstreeks de kans dat men doorklikt naar de website, waardoor het nuttig is voor de online marketing. Voorbeelden van informatie die op deze manier kan worden toegevoegd, zijn:
- Sterren
- Afbeeldingen
- Video’s
- Producten
- Opsommingen
Wat is een featured snippet?
Vooral featured snippets zijn een grote hulp voor zoekmachinegebruikers. Veel zoekmachinegebruikers hebben de neiging om hun vragen rechtstreeks aan de zoekmachine te stellen. In plaats van zoekwoorden als “diameter maan” in te tikken, tikken ze bijvoorbeeld “wat is de diameter van de maan” in de zoekbalk.
Om deze zoekmachinegebruikers te helpen bij het vinden van een antwoord op hun vraag, zijn er de featured snippets. Hierbij wordt het antwoord op de vraag automatisch in Google weergegeven en is het voor de zoekmachinegebruiker niet meer nodig om talloze webpagina’s af te schuimen. De bronlink wordt steeds weergegeven, zodat de bezoekers kunnen doorklikken naar de bronwebsite voor meer informatie.
Er zijn verschillende manieren waarop featured snippets kunnen worden weergegeven in Google. Vaak wordt het weergegeven in de vorm van een lijst met veelgestelde vragen. De lijst kan worden uitgevouwen om meteen het antwoord op de vraag te zien. Hieronder zie je een voorbeeldlijst met veelgestelde vragen en antwoorden die verschijnen als je in Google “Wat is een snippet?” intikt.
Meestal is het antwoord een beknopte paragraaf die afkomstig is van de website. Het volledige antwoord kan zijn weergegeven, maar vaak blijft het nodig om door te klikken en verder te lezen.
De zin en onzin van featured snippets
Featured snippets kunnen een meerwaarde zijn voor websites, omdat ze ervoor zorgen dat je website beter zichtbaar is in Google. Hierdoor kan je jezelf bijvoorbeeld eenvoudiger als een autoriteit profileren.
Daarnaast kunnen featured snippets bijdragen aan meer conversie naar je website, omdat bezoekers doorklikken voor meer informatie. Stel bijvoorbeeld dat website B lager in Google is gerangschikt dan website A. Aanvankelijk klikken de meeste zoekmachinegebruikers door naar website A. Door het gebruik van featured snippets valt website B echter meer op en klikken meer zoekmachinegebruikers door naar website B. Het aantal klikjes naar de concurrerende website A neemt af. Dat zijn twee vliegen in een klap!
Het is met andere woorden zo dat featured snippets heel belangrijk kunnen zijn voor SEO-doeleinden. Het kan echter ook dat featured snippets net in een daling van het aantal bezoekers resulteert. Als er al voldoende informatie in Google wordt weergegeven, vinden zoekmachinegebruikers het doorklikken niet langer nodig. Hierdoor kunnen featured snippets ervoor zorgen dat er minder prospects in de salesfunnel terechtkomen. Maak daarom altijd een afweging en ga na of het inzetten van featured snippets al dan niet interessant is.
Je website optimaliseren voor featured snippets
Als je wil dat je website goed scoort op het gebied van featured snippets, moet je je content daarop afstemmen. Dat wil zeggen dat je op je website relevante en veelgestelde vragen beantwoordt. In een SEO-onderzoek kan je dan vragen inbedden. Zorg daarnaast voor een goede structuur, korte alinea’s, goede meta-omschrijvingen en optimaliseer de tekst en de lay-out van je pagina.
Als je heel sterk wil optimaliseren voor snippets, moet je de website schema.org eens doornemen. Er zijn technieken om heel concreet te bepalen hoe snippets moeten worden weergegeven. Op de genoemde website lees je er meer over. Het is allemaal redelijk technisch en de hulp van een expert is over het algemeen aan te raden.