Men maakt wel eens het onderscheid tussen black hat SEO en white hat SEO. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze zoekmachineoptimalisatie (SEO of Search Engine Optimization) tot doel hebben. De manier waarop men dat doet, is echter volledig anders. Hieronder hebben we het over white hat SEO, black hat SEO en grey hat SEO. We leggen telkens uit wat het is en waarin ze van elkaar verschillen.
Wat is black hat SEO?
Zoekmachines als Google werken volgens een complex en geheim algoritme. Dat algoritme bepaalt waarom bepaalde website hoger of lager scoren in de zoekresultaten. Op basis van praktijkexperimenten en insiderinformatie is het mogelijk om te achterhalen hoe dit algoritme te beïnvloeden is. Dat is ook waar het bij black hat SEO om gaat: het algoritme manipuleren om zo een pagina of een website kunstmatig hoger te laten scoren in de zoekresultaten. De naam verwijst naar de cowboyfilms, waarbij de schurken altijd een zwarte hoed dragen.
Het probleem met black hat SEO is dat men via allerlei kunstmatige technieken tracht hoger te scoren in de zoekresultaten, terwijl de pagina daarom niet relevanter is. Een voorbeeld van black hat is linkbuilding, waarbij links niet op een spontane en natuurlijke manier worden verkregen, maar bijvoorbeeld via een linkruil. Ook cloaking (zoekmachines krijgen andere content te zien dan websitegebruikers), verborgen tekst (witte tekst op een witte achtergrond), keyword stuffing en spamreacties zijn voorbeelden van black hat SEO.
Dat alles vindt Google natuurlijk niet zo fijn. Daarom voert men regelmatig updates door om minder gevoelig te worden voor black hat SEO. Het gevaar is dan ook dat alle inspanningen op de lange termijn teniet worden gedaan door updates aan het algoritme. Er is geen garantie dat black hat SEO een blijvend effect heeft.
Wat is white hat SEO?
White hat SEO en black hat SEO verschillen enorm sterk van elkaar. Bij white hat SEO doet men eveneens aan zoekmachineoptimalisatie, maar dan conform de door de zoekmachineontwikkelaars opgestelde richtlijnen. Dat wil in de praktijk zeggen dat men focust op het optimaliseren van de websitekwaliteit.
Terwijl men bij black hat linkbuilding en linkruil toepast, focust men bij white hat SEO op waardevolle content waarnaar anderen spontaan willen linken. Door nuttige en relevante informatie te delen en content te publiceren waarnaar men op zoek is, scoort een website automatisch hoger in Google. Dat wil echter niet zeggen dat er bij white hat SEO geen plaats is voor het gebruik van zoekwoorden, maar de zoekwoorden worden wel op een natuurlijke manier verwerkt en men schrijft in de eerste plaats voor mensen en niet voor zoekmachines.
Grey hat SEO: het alternatief voor white hat SEO en black hat SEO
Sommige SEO-experts zetten in op twee paarden. Ze hanteren technieken die verbonden zijn aan black hat SEO en focussen daarnaast ook op white hat SEO. Men maakt bijvoorbeeld wel kwaliteitsvolle websites met waardevolle content, maar men doet daarnaast ook net als bij black hat aan linkbuilding. Deze tussenweg wordt ook wel eens grey hat SEO genoemd.