De Zuid-Koreaanse markt is heel belangrijk voor Belgische bedrijven, zowel wat de import als de export betreft. Zaken doen in Zuid-Korea kan echter behoorlijk uitdagend zijn. Niet alleen wijken in Zuid-Korea de regels af, maar ook de Zuid-Koreaanse cultuur is volledig anders. Wie wil zaken doen in Zuid-Korea werkt bij voorkeur samen met lokale agents.
Zuid-Korea is een belangrijke markt voor Belgische bedrijven
Jaarlijks is de Europese export naar Zuid-Korea goed voor tientallen miljarden euro’s. Volgens cijfers van het agentschap voor buitenlandse handel is België binnen Europa het zevende belangrijkste exportland voor de Zuid-Koreaanse markt. Wat de import betreft, staat België op een tiende plaats binnen de Europese Unie. Laat het duidelijk zijn dat zaken doen in Zuid-Korea voor Belgische bedrijven heel interessant kan zijn.
Wat de export betreft, zijn het vooral chemische producten die een belangrijke rol spelen. Meer dan 30% van de Belgische export naar Zuid-Korea betreft dan ook chemische producten. Binnen deze categorie spelen vooral (bestanddelen voor) geneesmiddelen een belangrijke rol. Daarnaast zijn machines, toestellen en kunststoffen belangrijk voor de Zuid-Korea-export, gevolgd door onedele metalen, transportmateriaal, optische instrumenten en voedingsproducten.
Als het we over de Zuid-Korea-import hebben, is het vooral transportmaterieel dat naar België stroomt. Met automerken als Hyundai en Kia Motors zal het niet verbazen dat de categorie ‘automobielen en andere motorvoertuigen hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer’ erg belangrijk is voor ons land. Daarnaast importeert België ook veel bulldozers, angledozers, egaliseermachines, schrapers en vorkheftrucks uit Zuid-Korea. Deze transportmiddelen, machines en toestellen worden gevolgd door onedele metalen, kunststoffen en chemische producten. Vooral op het gebied van de rubrieken textiel en onedele metalen is er al een aantal jaar een opvallende stijging te zien. Voor al deze sectoren is zaken doen in Zuid-Korea heel logisch.
Zuid-Korea export: consumenten bereiken
Wie vooral wil exporteren naar Zuid-Korea moet weten dat een andere cultuur Zuid-Korea kenmerkt. Wat Belgische consumenten willen, is niet automatisch wat de Zuid-Koreaanse consument wil. Wat alvast positief is, is dat het Zuid-Koreaanse nationalisme al een tijdje afbrokkelt. Vroeger was het zo dat in Zuid-Korea de cultuur het wilde dat er een voorkeur werd gegeven aan Zuid-Koreaanse merken. Tegenwoordig heeft de Zuid-Koreaanse consument steeds meer oog voor buitenlandse producten.
Zuid-Koreaanse consument hecht belang aan een goede service en aan kwaliteit
Toch hechten Zuid-Koreanen veel belang aan merken en is merkbekendheid heel belangrijk voor de Zuid-Koreaanse markt. De Zuid-Koreaanse economie doet het bovendien ook heel goed, waardoor Zuid-Koreaanse consumenten gerust wat meer willen betalen voor kwaliteit. Daarnaast heeft de Zuid-Koreaanse consument een grote behoefte aan een goede service, zeker wat de after-salesservice betreft. Het is dus belangrijk dat je goed bereikbaar bent.
Zuid-Koreanen kopen in supermarkten en online
De Zuid-Koreaanse consument koopt het liefst zijn spullen in supermarkten en hypermarkten. De tijd dat marktkraampjes en straatverkopers de voornaamste verkooppunten waren, behoort tot het verleden. Daarnaast behoort Zuid-Korea tot de tien grootste e-commercemarkten ter wereld. Ongeveer 75% van de Zuid-Koreaanse consumenten onder de 50 jaar shopt online. Vooral het gemak speelt daarbij een rol. Zeker in de kleding- en elektronicasector kan je er niet zonder een goede webshop.
Marketing voor Zuid-Koreanen
Wat de marketing betreft, is online aanwezigheid een must. Veel Zuid-Koreanen voeren online research uit voordat ze een product kopen. Ze spenderen gemiddeld drie uur per dag op het internet en sociale media spelen daarbij een belangrijke rol. Marketingcampagnes op Facebook, Google en YouTube leveren vaak goede rendementen op, maar kijk zeker ook naar de Koreaanse socialemediaplatforms Naver en Daum. Naver heeft in Zuid-Korea meer gebruikers dan Instagram en Facebook.
Daarnaast kijken Zuid-Koreanen veel televisie. Een Zuid-Koreaan kijkt gemiddeld drie uur per dag naar de televisie en luistert minstens een half uur per dag naar de radio, waardoor dit ook heel efficiënte manieren zijn om Zuid-Koreaanse consumenten te bereiken. Vooral KBS I en KBS II zijn belangrijke (overheids)zenders, net als de (commerciële) zenders SBS en MBC.
Via kranten en magazines is het ten slotte mogelijk om een derde van de Zuid-Koreaanse consumenten te bereiken. De populairste kranten zijn The Korea Times, The Dong-A Ilbo en The Chosun Ilbo. Voor specifieke doelgroepen is een vaktijdschrift aan te raden.
Duurzaam en ethisch ondernemen
De Zuid-Koreaanse consument hecht veel belang aan maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daar moet je rekening mee houden als je wil zaken doen in Zuid-Korea. Zuid-Koreanen nemen zelf heel vaak deel aan vrijwilligersprogramma’s en steunen goede doelen. Ze zijn er enorm mee bezig. Dit komt onder andere door de financiële crisis die het land zelf doormaakte en de steun die het van het IMF heeft moeten krijgen om het hoofd boven water te houden. Veel Zuid-Koreanen weten dat ze het goed hebben, maar weten dat het ooit anders is geweest. Elkaar helpen is dan ook belangrijk.
Bedrijven die zaken doen in Zuid-Korea en die focussen op de Zuid-Koreaanse markt, moeten dan ook iets teruggeven aan de maatschappij. Het gaat om meer dan alleen het geven van donaties. Zuid-Koreaanse bedrijven zetten zich vaak actief in voor de samenleving, bijvoorbeeld door het personeel parken schoon te laten maken, etentjes te organiseren voor daklozen enzovoort.
Zo verloopt zaken doen in Zuid-Korea
De Zuid-Koreaanse markt is voor Belgische bedrijven over het algemeen moeilijk te bespelen, zowel wat de import als de export betreft. Dit komt onder andere omdat de economie in Zuid-Korea een tikkeltje anders werkt en omdat in Zuid-Korea de cultuur ook anders is. Rechtstreekse leveringen aan Zuid-Koreaanse gebruikers, zowel op industrieel niveau als op het niveau van de consument, zijn dan ook zeldzaam. Over het algemeen wordt er altijd een beroep gedaan op een lokale tussenpersoon.
Zaken doen in Zuid-Korea is samenwerken met tussenpersonen
Een tussenpersoon kan een offer agent, een invoerder of een general trader zijn. Een offer agent werkt op basis van commissies en is bij voorkeur aangesloten bij de KOIMA (Korea Importers Association). Een invoerder voert de goederen voor eigen rekening in en is bij voorkeur aangesloten bij de KITA (Korea International Trade Association). Soms wordt er een beroep gedaan op een offer agent én een invoerder. Een lokaal bedrijf treedt dan op als offer agent en zorgt voor de samenwerking met een invoerder.
Een general trader is een bedrijf dat grote hoeveelheden goederen invoert en verdeelt, zonder dat er sprake is van veel loyaliteit. Deze bedrijven hanteren vaak keiharde strategieën en geven niks om leveranciers, verkopers, agents en producten: enkel winst en omzet is van belang. Eenmaal een product minder goed begint te verkopen of een ander product meer winst oplevert, laten ze je gegarandeerd vallen. Vaak bevinden general traders zich onder de vleugels van een chaebol.
Betalen in Zuid-Korea
Voor de Zuid-Koreaanse markt bestaan er geen vaste betaalregels. Het is volledig afhankelijk van de onderhandelingen die met het Zuid-Koreaanse bedrijf worden gevoerd. Onderhandelen is dan ook heel belangrijk bij het zaken doen in Zuid-Korea. Weet wel dat Zuid-Koreanen over het algemeen harde onderhandelaars zijn die het achterste van hun tong niet laten zien. Ze eisen vaak een betaling van de goederen voordat ze op het schip naar België worden gezet, maar ook een L/C (Letter of Credit) komt voor.
Zelf willen Zuid-Koreaanse bedrijven vaak pas na de levering betalen. De betalingstermijn bedraagt meestal 60 tot 90 dagen. Deze harde werkwijze heeft er ook mee te maken dat veel van de lokale partners in handen zijn van chaebols die een goede naam hebben in de internationale handel. Hun naam en kredietwaardigheid moet volstaan om leveranciers te overtuigen. In de andere richting kijken ze vaak argwanend tegen kleine Belgische bedrijven aan die geen bijzondere reputatie hebben.
Toch is het zo dat het een en ander per geval verschilt. Grote Belgische bedrijven die sterk staan tijdens de onderhandelingen kunnen soms net heel gunstige voorwaarden afdwingen. Voor schaarse en gewilde producten willen sommige Zuid-Koreaanse bedrijven zelfs tot 360 dagen vooruitbetalen. Houd er in ieder geval wel rekening mee dat het risico op een niet-betaling ook in Zuid-Korea bestaat en dat vonnissen van Belgische rechtbanken niet worden erkend in Zuid-Koreaanse commerciële zaken. Daarom wordt er vaak gewerkt met arbitragecommissies als de Korean Commercial Arbitration Board.
Zuid-Korea cultuur en de invloed op het zaken doen in Zuid-Korea
Er zijn een aantal culturele verschillen tussen de Belgische en de Zuid-Koreaanse markt. Zo speelt de persoonlijke relatie vaak een belangrijke rol bij Zuid-Koreanen. Vertrouwen en wederzijds respect zijn er sleutelwoorden. Koreanen zullen zakenpartners dan ook vaak uitnodigen voor allerlei bijeenkomsten. Dit wil in de praktijk meestal wel zeggen dat er een goede relatie bestaat tussen de grote Zuid-Koreaanse bedrijven en de lokale agents, maar daarom nog niet zozeer met de buitenlandse leverancier. Het is aan het Belgische bedrijf om een goede relatie met de agent te onderhouden. Zelf een goede relatie opbouwen met de grote Zuid-Koreaanse spelers is vaak moeilijk, onder andere door de strikte hiërarchie die er wordt gehanteerd.
Daarnaast geven Zuid-Koreaanse zakenlui vaak andere betekenissen aan afspraken en relaties. Een deal is er eerder een richtlijn. Het schept een kader waarbinnen er nog wat interpretatiemarge is, terwijl Belgen vaak alles schriftelijk en duidelijk op papier willen hebben. Dat kan soms botsen. Neem in ieder geval niets als vanzelfsprekend en wees altijd klaar voor het onverwachte, zelfs als er afspraken werden gemaakt en alles koek en ei lijkt te zijn.
De Zuid-Koreaanse zakencultuur is verder ook doorspekt met het confucianisme, een gedachtegoed waarbij hiërarchie, respect voor ouderen en collectivisme centraal staat. Bovendien is de zakenwereld top-down georganiseerd en moet iedereen zijn plek kennen, ook buitenlandse ondernemers. Er wordt bijvoorbeeld verwacht dat ouderen extra respect krijgen tijdens onderhandelingen en dat mensen met belangrijke functietitels ook met die titel worden aangesproken. Gezichtsverlies is er in ieder geval dodelijk. Kritiek geef je nooit voor de ogen van anderen.
Ten slotte is het belangrijk om te onthouden dat Zuid-Koreanen vaak heel fier zijn op wat ze doen voor de maatschappij. Als buitenlandse ondernemer is het belangrijk om dit te onderstrepen. Je kan Zuid-Koreaanse partners niet voldoende in de bloemetjes zetten omwille van hun maatschappelijke projecten en donaties.
Veilig zaken doen in Zuid-Korea
Dankzij uitgebreide testcampagnes en strenge social-distancingmaatregelen heeft Zuid-Korea COVID-19 behoorlijk goed onder controle. Houd echter rekening met strenge coronamaatregelen als je wil zaken doen in Zuid-Korea. Sinds 1 september 2021 is de visumplicht voor korte reizen dan wel afgeschaft, maar anderzijds moet er een elektronisch autorisatieverzoek (K-ETA) worden ingediend.
Daarnaast moet je een negatief resultaat van een PCR-test dat binnen 72 uur voor het vertrek is uitgevoerd, kunnen voorleggen. Bij aankomst word je opnieuw op het coronavirus getest en moeten reizigers preventief gedurende veertien dagen in quarantaine. Het is mogelijk om vooraf bij de Koreaanse ambassade een uitzondering aan te vragen.
Houd er verder rekening mee dat er regelmatig politieke spanningen zijn tussen Noord- en Zuid-Korea. Deze spanningen hebben een terugkerend karakter en pieken meestal in de lente en de herfst, gevolgd door een rustige zomer- en winterperiode. Deze verhoogde spanningen kunnen een grote indruk achterlaten op buitenlanders, maar over het algemeen heeft het geen effect op het dagelijkse leven in Zuid-Korea. Buitenlanders hebben vaak de neiging om actuele spanningen op te rakelen, maar daar hebben de Zuid-Koreaanse zakenlui geen boodschap aan.
Zuid-Korea regels
Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de Zuid-Koreaanse wetgeving. Het gebruiken en bezitten van drugs is er bijvoorbeeld ten stelligste verboden en resulteert in zware gevangenisstraffen. Verder zijn seksuele handelingen tussen personen van hetzelfde geslacht legaal, maar wordt het maatschappelijk afgekeurd.