Met Tik Tok krijgt de marketeer er opnieuw een kanaal bij waarmee hij jongeren kan bereiken. Interessant, want gebruikers brengen dagelijks tot 39 minuten op het platform door en bekijken content veel aandachtiger dan wanneer ze even oppervlakkig door hun Facebook-tijdlijn scrollen. Dat maakt Tik Tok-marketing toch best wel interessant voor de marketeer. Tik Tok zakelijk gebruiken is vooral een goed idee voor wanneer je Generatie Z wil bereiken. Hieronder leggen we het een en ander uit en vind je ook een aantal inspirerende voorbeelden terug.
Wat is Tik Tok?
Tik Tok is een nieuw social media-kanaal dat vanuit China de wereld verovert. Bij Tik Tok draait het allemaal om video’s. Gebruikers kunnen er video’s bekijken die tussen 15 seconden en 1 minuut duren en kunnen er ook zelf video’s uploaden. Vaak wordt er daarbij muziek op de achtergrond gespeeld. Vooral lip-sync-video’s, een soort van playbackvideo’s, zijn er populair. Daarnaast zijn er ook hashtags waarmee gebruikers tot uitdagingen worden aangemoedigd.
Bekijk bijvoorbeeld even deze Tik Tok-video van de familie Vermeire en je snapt al snel wat de bedoeling is:
Voor wie is Tik Tok-marketing interessant?
Tik Tok is vooral populair bij Generatie Z. Deze generatie staat erom bekend dat ze een afkeer hebben aan in scène gezette beelden. Klassieke videoreclame werkt bij hen dus minder goed. Daarentegen houden ze wel van authentieke content, wat de populariteit van Tik Tok, influencers en dergelijke meer weet te verklaren. Daarnaast heeft deze generatie ook nog eens last van fomo, iets waar je met Tik Tok-marketing opnieuw op in kan spelen.
Elk bedrijf dat Generatie Z wil bereiken, moet dan ook op zoek gaan naar andere kanalen. Tik Tok-marketing speelt daarbij een belangrijke rol. Is je doelgroep jonger dan 30 jaar? Dan is marketing via Tik Tok best wel interessant.
Tik Tok zakelijk gebruiken
In de eerste plaats kan je als bedrijf Tik Tok zakelijk gebruiken en ook zelf video’s maken. Het belangrijkste is wel dat je trouw blijft aan het concept dat net Generatie Z aantrekt: het moet niet perfect zijn. Marketeers hebben vaak de neiging om perfectionistisch te zijn, maar dat is hier geen goed idee. Gewoon een originele en ludieke video, meer heb je eigenlijk niet nodig. Bekijk bijvoorbeeld even de leuke en spontane video’s die ze bij Lush maken en waarmee ze hun producten onder de aandacht brengen.
Tik Tok-challenges starten
Een andere manier om Tik Tok zakelijk te gebruiken is door zelf challenges op te starten. Hierbij zet je gebruikers aan tot het maken van video’s die uiteraard wel verband houden met je merk. Zo maakt Dreamland bijvoorbeeld regelmatig Tik Tok-challenges waardoor gebruikers waardebonnen van 250 euro kunnen winnen. Bekijk bijvoorbeeld even de andersom-challenge die door influencer Maud Van der Vorst werd aangekondigd:
Influencers inzetten bij Tik Tok voor bedrijven
Via challenges bereik je vooral gebruikers met een beperkt bereik. Vele kleintjes maken natuurlijk één groot, maar als je meteen een groter bereik wil dan kan je natuurlijk een influencer inschakelen. Bekijk bijvoorbeeld deze grappige video van ezgonflurim. Een kleine ludieke video die intussen al meer dan 45.000 reacties kreeg.
Adverteren op Tik Tok
De snelste manier om je bereik te vergroten, is nog altijd door op Tik Tok te adverteren. Hiervoor is er Tik Tok Zakelijk. Er zijn verschillende manieren opdat je kan adverteren op Tik Tok. Zo kan je bijvoorbeeld een branded effect aan Tik Tok toevoegen, advertenties weergeven enzovoort.
Een voorbeeld van hoe je op Tik Tok kan adverteren is deze video van KFC. Tijdens de coronapandemie, toen we allemaal thuis moesten blijven, kondigde KFC de heropening en de bezorgmogelijkheden aan. Het maakte daarbij gebruik van video’s van fans die faalden in hun pogingen om zelf gefrituurde kip te maken. Het plaatste deze originele content op het liedje “All by myself” van Celine Dion, toen verscheen ineens de boodschap “We’ll take it from here” en stuurde het de gebruikers vervolgens door naar een Deliveroo-landingspagina. Het resultaat? 1,8 miljoen views, 64.000 kliks naar de landingspagina en een CTR van 1,87%. 1,87% van deze fans ging dus ook effectief over tot bestellingen. Over een geslaagde campagne gesproken.