DELEN

De horecasector heeft het al langer moeilijk en veel zaken houden met moeite het hoofd boven water. Maar als je hen vervolgens vraagt of ze al eens een aantal horeca marketing tips gelezen hebben? Dan krijg je vast een negatief antwoord. Veel te veel horecazaken menen dat het voldoende is om een welkomstbordje voor de deur te zetten en vervolgens te wachten tot de klanten toestromen. In digitale tijden zoals vandaag is dat allesbehalve het geval. Daarom onderstaande vier tips voor marketing in de horeca.

# 1. Online marketing horeca: focus op SEO

In een goede marketingstrategie voor de horeca mag SEO niet ontbreken. Slechts zelden herinneren klanten zich de leuke naam van een tent, tikken ze die even in en zien ze vervolgens wel wat er op het menu staat. Het gaat eerder als volgt: op zaterdag hebben ze zin in spaghetti en dus gaan ze via Google op zoek naar een gezellige plek waar ze dat in de buurt ook kunnen verorberen. Net daarom moet horeca marketing inzetten op SEO of Search Engine Optimization.

Via SEO benadruk je keywords die passen bij je zaak. Creëer realistische content en schrijf natuurlijk ook enkel over zaken die je ook effectief aanbiedt, want oneerlijke marketing wordt in de horeca genadeloos afgestraft. Denk bij online horeca marketing ook verder dan je menu, maar schrijf ook over je pooltafels, de voetbaluitzendingen of de speeltoestellen in de achtertuin. Gebruik de juiste woorden en link ze aan je stad of buurt. Enkel zo weten klanten je ook effectief te vinden. En net daarom is het een van de belangrijkste marketing tips voor de horeca. Dat zal ook een horeca marketing bureau beamen.

# 2. Reputatiebeheer binnen horeca marketing

Wanneer potentiële klanten vervolgens je zaak hebben gevonden, willen ze weten hoe goed anderen die spaghetti al dan niet vinden. Daarom is het managen van je reputatie een van de belangrijkste horeca marketing tips. Moedig recensies aan, bijvoorbeeld door een logo van het recensieplatform in je zaak te hangen. En reageer sowieso op negatieve recensies, bijvoorbeeld door een compensatie aan te bieden. Potentiële klanten verwachten heus niet dat alles goed is, maar wel dat je voortdurend bijstuurt en dat je oor hebt voor (opbouwende) kritiek.

# 3. Marketing strategie horeca bevat steeds sociale media

Via SEO speel je in op een gevoel dat reeds bij de klant aanwezig is. In dit geval: de hunker naar spaghetti. De recensies moeten vervolgens de betrouwbaarheid van je horecazaak onderstrepen. Toch gaat hier nog een fase aan vooraf: de feitelijke hunker. Dat gevoel kan je subtiel aanwakkeren.

Daarom moet horeca marketing ook inzetten op sociale media. Als restaurant kan je echt niet weg blijven van Instagram waar je smakelijke kiekjes deelt. En als bar moet je gezellige of net knotsgekke beelden delen van je laatste event. Zo lok je mensen naar je zaak. Vaak onbewust, maar daarom geven ze niet minder uit. Hieraan koppelen we dan wel een extra online marketing horeca tip: plaats voldoende frequent berichten en wees vooral consistent, want anders zal je al snel volgers verliezen.

# 4. Een goede marketingstrategie voor horeca denkt aan trouwe klanten

Een bezoek aan je zaak hoeft geen eenmalige gebeurtenis te zijn. Werk daarom een strategie uit om klanten ook later opnieuw naar je zaak te lokken. Dat is ook wat grote ketens als Pizza Hut doen, door je na elk bezoek meteen enkele kortingsbonnetjes mee te geven. Waarom zou jij dat ook niet kunnen doen? Maar denk ook aan automatische mailings na een digitaal geplaatste reservatie.

Onthoud vooral dat trouwe klanten voor de grootste omzet zorgen. Dus waarom zou je je horeca marketing budget hoofdzakelijk aan nieuwe klanten besteden?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here