DELEN

Op digitaal gebied zijn er de afgelopen twee decennia best wel wat revoluties geweest. De volgende in dat rijtje: de metaverse. De metaverse of het metaversum zal de fysieke wereld en de online wereld dichter bij elkaar brengen. Het zal niet alleen de manier veranderen waarop we het internet beleven, maar ook hoe mensen winkelen, vergaderen, zich vermaken of met elkaar omgaan. En naar alle waarschijnlijkheid zal ook de marketing de metaverse omarmen. De metaverse marketing is geboren.

De metaverse: wat is dat?

De metaverse moet de volgende, krachtigere en betere versie van het internet worden. Daarbij worden gebruikers in virtuele werelden ondergedompeld, werelden die onderling met elkaar verbonden zijn. Dat doet men met behulp van een digitale avatar. Om toegang te krijgen tot de metaverse heeft men een virtualrealitybril, een apparaat en een internetverbinding nodig. De toepassingen van de metaverse zijn heel ruim: deelnemen aan games, een virtueel concert bijwonen, vergaderen met collega’s, virtueel met vrienden rondhangen in een leuke digitale bar en dergelijke meer. Onder andere de rapper Zwangere Guy gaf eerder al een virtueel liveconcert in een digitale versie van de Ancienne Belgique.

Mogelijkheden van metaverse marketing

Het is nog niet duidelijk hoe metaverse marketing eruit zal zien. In ieder geval is het wel zo dat de metaverse heel wat potentieel biedt. Het gaat dan bijvoorbeeld om virtuele winkels, virtuele modeshows, virtuele wachtrijen, virtuele festivals en dergelijke meer. En bovendien kunnen er in de digitale werelden van de metaverse ads worden getoond. Tegelijkertijd maken NFT’s de weg vrij voor nieuwe economieën en zullen er wellicht ook in de metaverse influencers aanwezig zijn, waardoor ook influencermarketing deel zal uitmaken van de metaverse marketing. Als het gaat over metaverse marketing heeft men het meestal over de volgende toepassingen:

  • Metaverse ads
  • Virtuele influencers
  • Advertentiegames
  • Virtuele locaties
  • Virtuele evenementen
  • Gesponsorde objecten

Het is nog niet mogelijk om echt aan te geven wat de exacte vooruitzichten van de metaverse marketing zijn. En dat heeft een simpele reden: de echte metaverse is er nog niet. Net zoals dat aanvankelijk het geval was bij de ontwikkeling van het internet weet niemand echt hoe de metaverse er uiteindelijk uit zal zien en dus kan niemand ook voorspellen welke mogelijkheden er zullen zijn op het gebied van metaverse marketing. Mogelijk zullen de toepassingen op het gebied van metaverse marketing verder gaan dan wat hierboven is weergegeven.

Er zijn wel al een aantal voorlopers die aantonen waar er potentieel ligt op het gebied van metaverse marketing. Nike ging bijvoorbeeld eerder al de samenwerking aan met Fortnite om nieuwe sneakers te promoten. Balenciaga toonde ook al zijn futuristische kleding in de metaverse en Heineken brouwde zelfs al een virtueel bier voor de metaverse.

Blijf op de hoogte van de metaverse marketing

Als marketeer is het moment aangebroken om actie te ondernemen. Het is zeker niet zo dat je meteen met talloze metaverse ads moet komen, maar het is wel aan te raden om je alvast te verdiepen in de metaverse marketing. Vraag je af hoe jouw merk of bedrijf succes kan boeken in de metaverse en hoe jij via deze weg jouw doelgroep kan bereiken. Blijf vooral op de hoogte van de nieuwste innovaties en zorg ervoor dat er een plan klaarligt voor als het metaversum er eindelijk is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here